Nieuws Actueel

Ballast Nedam zweert avonturen af

Caroline Spilt 1 mei 2015

Ballast Nedam heeft jarenlang te veel hooi op zijn vork genomen, maar kiest nu voor stabiliteit en winstgevendheid. Dat zei topman Erik van der Noordaa vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers van het geplaagde bouwbedrijf.

Lees ook:

De dramatische cijfers van Ballast NedamBallast Nedam stelt jaarcijfers weer uit

Ballast leed vorig jaar een verlies van 103 miljoen euro, vooral doordat complexe werkzaamheden aan snelwegen veel duurder zijn dan eerder werd aangenomen. Van dat soort projecten neemt Ballast afscheid, waardoor het bedrijf veel kleiner wordt. "Die grote, complexe infrastructuurprojecten passen niet meer en kunnen niet meer'', benadrukte Van der Noordaa.

Krimpen personeelDe concrete gevolgen van de inkrimping voor het personeel zijn volgens hem nog niet duidelijk. Daar wordt in de komende maanden aan gewerkt.

GeredBallast werd deze week van de ondergang gered, onder meer met kredieten van banken en samenwerkingspartners. Het bouwbedrijf betaalt een hoge prijs voor die leningen, met een rente van 6 tot 8 procent, gaf financieel directeur Peter van Zwieten aan. Ballast richt zich komende tijd dan ook voor een groot deel op het terugdringen van de schulden.

CurateleBallast staat niet onder curatele, benadrukte Van der Noordaa. "Wij bepalen onze toekomst, banken hebben daar vertrouwen in. De tijd van spannende avonturen is voorbij. Dat klinkt saai, maar uiteindelijk is het veel leuker. We moeten stabiel en winstgevend worden.''

Het bedrijf verkocht vorig jaar diverse onderdelen om het hoofd boven water te kunnen houden. Verdere verkopen zijn volgens Van der Noordaa nooit uit te sluiten, maar daar wordt nu niet aan gewerkt. Er is wel een partij met interesse in diverse infrastructuurprojecten van het bedrijf. Die partij wilde eerder nog heel Ballast overnemen, maar door de herfinanciering is dat plan, in ieder geval voorlopig, afgeblazen.

ClaimsBallast heeft claims ingediend bij de overheid vanwege de enorme kostenoverschrijdingen bij het omvangrijke A15-project. Van der Noordaa gaat ervan uit dat een groot deel daarvan wordt toegewezen. Doordat Ballast een groot deel van zijn belang in het project verkoopt, zal het bedrijf echter ook een kleiner deel van de eventuele opbrengst van de claims ontvangen.