Nieuws Actueel

Beaver Bril: Zonnebril uit stenen tijdperk

Bram de Vrind 6 maart 2015

Beaver bril zonnebril steen stone collection

Voor de zonnebril is het stenen tijdperk aangebroken. Tenminste, als het aan de Utrechtse ondernemer Koen Middeldorp (28) ligt. Zijn startup Beaver Bril komt als één van de eerste ter wereld met zonnebrillen van steen. "We willen elk jaar een nieuwe buzz creëren", zegt Middeldorp.

Lees ook:

'Je hebt gewoon hout op je kop'

De inventieve entrepreneur experimenteert met zonnebrillen van natuurlijke materialen. Hij begon in 2013 met het verkopen van bamboe zonnebrillen, een jaar later volgde de zonnebril van hout. De bijzondere brillen vallen goed in de smaak bij de doelgroep 20 tot 35-jarigen, aldus Middeldorp; via Beaverbril.nl gingen er al duizenden over de toonbank. En 2015 moet dus het jaar van de zonnebril van steen worden.

Een stenen zonnebril. Dus jij wilt je klanten nekpijn bezorgen?"Haha, iedereen zegt dat. We krijgen ook veel mailtjes met vragen over het gewicht. De brillen wegen slechts 40 gram, maar dat kunnen veel mensen nauwelijks geloven. Daarom liggen de brillen ook in de winkel bij Raw Materials in Amsterdam, zodat je ze kunt passen."

Hoe is het idee ontstaan?"Nadat we in 2013 de bamboe zonnebril lanceerden, volgden er al gauw meer producenten. Toen dachten we: hoe kunnen we ons nu onderscheiden? We experimenteren met natuurlijke materialen. Met dat in mijn achterhoofd zat ik al een tijdje aan steen te denken. We willen namelijk elk jaar een nieuwe buzz creëren. Maar we kregen het niet één, twee, drie voor elkaar, hebben veel samples over en weer gestuurd. Uiteindelijk zijn we twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling. Het is een bril geworden met een laagje steen op hout. Anders valt hij van je hoofd."

Is dat wel praktisch, zo'n stenen zonnebril?"Het praktische aspect boeit onze doelgroep - 20 tot 35-jarigen - niet zo. Het gaat ze meer om mode en lifestyle. Bij mooie kleren denk je ook niet: is dat wel praktisch? En we werken met natuurlijke materialen, wat de doelgroep echt aanspreekt."

De stenen bril. Een nieuwe festivaltrend? "Dat zou leuk zijn, maar we denken niet dat dit specifiek iets voor komend seizoen wordt. Wel voor de komende jaren. We hebben 500 brillen ingekocht, zijn pas sinds deze week bezig en de bestellingen lopen al binnen."

Wat wordt de volgende stap, een bril van carbon of snoeppapier?"Met de volgende stap zijn we al bezig, maar daar kan ik niks over zeggen. We willen de concurrentie niet wakker maken. Maar ik kan je garanderen dat we volgend jaar weer met iets nieuws op de proppen komen."