Nieuws Actueel

Bedrijf Selo Oldenzaal in handen van Japanse Omori Machinery

Woertman is algemeen directeur en mede-aandeelhouder van Selo. Mulder is eveneens aandeelhouder van Selo, maar sinds enige tijd ook algemeen directeur van Omori Europe. In die hoedanigheid is het zijn taak om de ambities van Omori voor een verdere groei van de verkoop van flowpackers (vul- en sluitmachines) op de Europese markt te verwezenlijken.

Van onze redactie 15 oktober 2015

Selo Lars Smook

"Wij gaan de verkoop en opbouw van machines in Europa doen", meldt Mulder. "Japanners zijn nogal beschermend ingesteld. Maar nu stellen ze hun kennis en technologie voor ons beschikbaar. Zodat wij dit kunnen uitbouwen in Europa." Selo en Omori werken al circa dertig jaar samen. "Selo is over de hele wereld bekend behalve in Oldenzaal", stelt Woertman vast. "We zijn wereldwijd marktleider op het gebied van mayonaise- en ketchuplijnen. De machines van Hellmann in Amerika? Door ons geleverd. De zakjes soep van Unox die in Polen worden gemaakt? Zelfde verhaal. De buitenkant van ons pand is misschien niet zo spannend. Maar als ze binnen zijn, zijn ze vaak verkocht. Want binnen tref je een speeltuin van techniek aan."

Hightech"Sinds 1978 zijn we dealer voor Omori. Buiten Japan zijn wij hun grootste afnemer. Daarom zijn ze ook met ons in zee gegaan. Op dit moment", vertelt Mulder, "kopen we bij Omori in Japan nog standaardmachines. Nu Selo de thuisbasis is voor Omori Europe willen we de machines hier ook gaan bouwen. Maar dan wel geschoeid op Europese leest. Kwalitatief zijn de Japanse machines heel goed. Maar niet iedereen houdt daar van in Europa. Dus moet er een Europese versie komen. Dan wordt de afzet ook een stuk gemakkelijker. Wij blinken uit in het snel bouwen van machines voor een nieuwe verpakking. Wij moeten de dealers en agenten in Europa warm maken voor Omori. Een heel interessante klus en een mooie uitdaging voor hightechjongens."

Prefab-werken Twintig tot dertig nieuwe hoogopgeleide collega's verwachten de beide directeuren de komende drie jaar nodig te hebben. Wat gezien het internationale werkveld van Selo en Omori een hele opgave is. "De tijd is voorbij dat je voor een periode van drie maanden naar Rusland werd gestuurd om daar een nieuwe lijn in elkaar te zetten. We moeten als werkgever flexibel zijn. Het betekent dat je de mensen voor een kortere periode uitzendt. Gelukkig helpt de technologie ons daarin. Via internet kunnen we mensen op afstand voorthelpen. Ook gaan we meer prefab-werken."

Technische opleidingBijkomend nadeel is het gebrek aan mensen met een goede technische opleiding. Op zoek naar goed personeel vissen veel Twentse bedrijven in dezelfde vijver. "Techniek is enorm verwaarloosd, het was geen spannend vak om te geven. We zijn ook bezig met een interne opleiding, een combinatie van school en werk. Maar het valt niet mee om dat voor elkaar te krijgen", melden Woertman en Mulder.

Grenzeloos vertrouwen Zaken doen met de Japanners is volgens hen een plezierige aangelegenheid: "Japanners zijn betrouwbaar, maar ook traditioneel en hiërarchisch ingesteld. Het probleem is wel dat ze geen 'nee' kunnen zeggen. Als ze 'ja' zeggen, bedoelen ze eigenlijk: ja, ik heb je vraag begrepen. Omori heeft een grenzeloos vertrouwen in ons. We zijn een satelliet voor hen en we mogen het zelf runnen. Omori geeft ons de vrijheid om het hier op te bouwen. Het is onze opdracht om dat zelfstandig te doen."

UitbreidingDe groei van het bedrijf maakt ook dat Selo en Omori Europe behoefte krijgen aan meer bedrijfsruimte. Selo heeft al een pand in gebruik achter de McDonald's op de Hanzepoort. Voor de verwachte uitbreiding gaat de voorkeur uit naar een bestaand pand in de nabijheid van het huidige onderkomen aan de Eektestraat. Nieuwbouw zou te veel energie gaan kosten. "We hebben die energie nodig voor onze focus op de markt", benadrukken de beide directeuren. Jeroen Mulder voegt daaraan toe 'dat we ook goed zijn voor de Nederlandse handelsbalans'. "Veel van onze inkoop, zeventig tot tachtig procent, gebeurt in de regio. Ook vanwege de kwaliteit en flexibiliteit die we nastreven."

Willibrord Woertman (links) en Jeroen Mulder in de productiehal van Selo. Het bedrijf heeft de samenwerking met een Japans bedrijf verstevigd en wil daardoor nog meer grip krijgen op de Europese markt. Foto: Lars Smook