Nieuws Actueel

Bedrijfje strikt voetballegende Messi

Bram de Vrind 16 mei 2014

Het is de marketingdroom van elke kleine ondernemer: een wereldster die je merk promoot. Ondernemer Joost Blom van Easy2Company (acht man personeel) flikte het onmogelijke en legde niemand minder dan voetballegende Lionel Messi vast.

Blom zag in de Argentijnse sterspeler van FC Barcelona het perfecte uithangbord voor zijn Space Scooter, een coole step die hij sinds twee jaar uit China importeert. "Een paar maanden geleden vernam ik via via dat Messi niet bij voorbaat nee zou zeggen tegen een nieuw commercieel avontuur. Maar de kans dat hij voor ons zou kiezen, achtte ik niet zo heel groot", zegt de 43-jarige directeur van Easy2Company tegen het AD. "Eerlijk gezegd dacht ik: dat lukt nooit."

Praten in BarcelonaMaar Blom waagde toch een kans en liet zijn advocaat contact opnemen met het management van Messi in Barcelona. "Er is een aantal voorstellen over en weer gegaan en op een gegeven moment werd ik uitgenodigd te komen praten in Barcelona. Ja, natuurlijk nam ik de Space Scooter mee.'

Alle denkbare voetbalprijzenEenmaal op audiëntie bij het kantoor van Messi, vielen alle zenuwen weg. "Ik werd ontvangen door onder anderen de vader van Lionel Messi in een kantoor dat vol hing met gesigneerde Barcelona-shirts, Gouden Ballen en alle denkbare voetbalprijzen. Dat was heel apart."

GeweldigEen demonstratierondje op de meegezeulde Space Scooter brak het ijs. "De vader van Messi zei letterlijk: 'hé, dat is geweldig'. Wat wellicht ook in mijn voordeel sprak, is dat de zaken van Messi eveneens door een betrekkelijk klein bedrijf worden behartigd. Dat schept toch een band.'

UitdelenMessi tekende uiteindelijk een 3-jarig contract bij Easy2Company. De sterspeler van gaat de Space Scooter wereldwijd promoten onder zijn eigen merk Messi. Als tegenprestatie gaat het Nederlandse bedrijf gratis scooters uitdelen in wijken en bij projecten die worden gesteund en uitgekozen door de Leo Messi Foundation.

40 miljoenDe ondernemer wil niet zeggen wat voor financiël afspraken er gemaakt zijn. Bij de salarisonderhandelingen met Barcelona zou Messi 80 miljoen euro per jaar hebben geëist, maar de club wilde niet verder gaan dan de helft, weet het AD. Adidas is met 4 miljoen de grootste particuliere sponsor van Messi. Ook heeft hij afspraken met Turkish Airlines, EA Sports en Herbalife.