Nieuws Actueel

Bedrijfsleven kleurt oranje

Rik Nizet 12 mei 2014

Het Nederlandse bedrijfsleven begint in te haken op het WK voetbal in Brazilië. Met nog ongeveer een maand te gaan voor de aanvang van het toernooi, telt reclameonderzoeksbureau Activate&Co al meer dan 50 Oranje-acties waarmee bedrijven hun merken of producten willen promoten.Lees ook:Special: WK 2014Speelschema: WK 2014'Bavariajurkje discriminerend'Dit is het WK-jurkje

Bij Deen Supermarkten kunnen klanten bijvoorbeeld WK Winners, speciale knikkers van de landen die deelnemen aan het WK, sparen. In de chipszakken van Croky zitten strijkplaatjes van de spelers van het Nederlands elftal. En op flessen van sportdrank Aquarius wordt een labeltje geplakt waarmee consumenten een KNVB-bidon kunnen afhalen.

Weinig swingendVolgens Frank de Bruin, partner van Activate&Co, zijn de meeste acties vanuit een adverteerdersperspectief vooralsnog wel "weinig swingend''. "Het is allemaal nog niet heel vernieuwend'', zegt hij. Zo komt Bavaria dit jaar opnieuw met een oranje jurkje: de HolánDress. Bij het vorige WK in Zuid-Afrika in 2010 leverde een jurkje de bierbrouwer ook al grote publiciteit op. "Maar nog niet iedereen heeft zijn acties bekendgemaakt. Ik ben benieuwd wat Grolsch of Albert Heijn gaan doen."

CrisisTijdens het EK in Polen en Oekraïne twee jaar terug telde Activate&Co zo'n 250 Oranje-acties. Dat waren er circa 100 meer dan in Zuid-Afrika en tot nu het hoogste aantal ooit. De Bruin verwacht niet dat dat record dit jaar geëvenaard zal worden. "Het grote aantal acties in 2012 kwam vooral doordat Nederland in Zuid-Afrika de finale had gehaald. Op het EK kwam Oranje een stuk minder ver. Daarom zullen veel bedrijven nu denken: zullen we het dit keer wel doen? Verder is bij sommige bedrijven door de crisis nu ook minder budget beschikbaar.''

Prestatie = kassaDe prestaties van het Nederlands elftal zijn bepalend voor het succes aan de kassa, stelt ook supermarktdeskundige Joop Holla van marktvorser GfK. Mocht Oranje in juli de halve finale bereiken, dan realiseren supermarkten naar verwachting 50 miljoen euro aan extra omzet. Toen Oranje in 2010 de finale behaalde, bereikten supermarkten een extra omzetpiek van 72 miljoen euro, aldus GfK.