Nieuws Actueel

Begin van het einde voor Groupon?

Annemieke van Dongen 19 november 2015

Grouponbonnetjes1065

Groupon trekt zich terug uit Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Sinds begin deze week bieden de landensites, die vouchers verkopen voor diensten en producten van lokale bedrijven, geen koopjes meer aan in de Scandinavische landen.

Of het Amerikaanse bedrijf ook in Nederland de handdoek in de ring gaat gooien, kon een woordvoerder van het bedrijf gisteren niet zeggen. "Daarover is niets bekend."

1100 medewerkers eruitIn september maakte Groupon bekend dat 1.100 medewerkers hun baan verliezen; ongeveer een tiende van het totale personeelsbestand. Niet duidelijk is of het ook om medewerkers in Nederland gaat.

UruguayHet beursgenoteerde bedrijf trok zich sinds augustus al terug uit Marokko, Panama, de Filipijnen, Puerto Rico, Taiwan, Thailand, Uruguay, Griekenland en Turkije. Het aandeel Groupon verloor dit jaar al de helft van zijn waarde.

Agressieve, winstgevende groeiHet bedrijf laat in een verklaring weten dat het aan het bekijken is welke van zijn internationale activiteiten "kunnen bijdragen aan onze langetermijnvisie van agressieve, winstgevende groei."

SweetDealVanaf het begin kampt Groupon, dat in 2011 naar de beurs ging, ermee dat zijn model makkelijk te kopiëren is. En dat is dan ook volop gebeurd. "Met name door mediabedrijven die lokaal al een goed advertentieverkoopnetwerk hadden, zoals Wegener en De Telegraaf", verklaart marketingexpert Max Kohnstamm. "Die staan er sterker voor dan het internationale Groupon." Het aantal koopjessites in Nederland, met namen als SweetDeal, GroupDeal, iBood en KoopjeNu is al lang niet meer op de vingers van twee handen te tellen.

MisleidingGroupon kreeg afgelopen jaren een behoorlijke lading kritiek te verduren. Zo tikten de Consumentenautoriteit en de Reclame Code Commissie het bedrijf op de vingers, omdat het klanten misleidde en slecht bereikbaar was. Ondernemers klaagden dat Grouponacties hen meer geld kostten dan dat deze opleverden. Branchorganisatie Koninklijke Horeca Nederland raadde zijn achterban zelfs af om zaken met de site te doen. Twee jaar geleden beloofde Groupon zijn leven te beteren en klanten voortaan beter te informeren.

WimperextensionsOp de Nederlandse site prijken momenteel nog volop aanbiedingen als een driegangenmenu voor 14,75 euro, wimperextensions voor de helft van de prijs of een rondvlucht met een Cessna voor 49,99 euro.

TevredenHet bedrijf laat weten dat Scandinavische klanten die een Groupon hadden gekocht, hun aankoop zullen ontvangen of 'op een andere manier tevreden worden gesteld.'