Nieuws Actueel

Belbedrijf Youfone benadeelt klanten

Caroline Spilt 19 maart 2015

Youfone belbedrijf groot

Honderden klanten van telefoonbedrijf Youfone zijn benadeeld. Als gevolg van een systeemfout zijn niet-gebruikte belminuten wel in rekening gebracht, kopt De Telegraaf.

Volgens de krant rekende de Rotterdamse onderneming ultrakorte telefoongesprekken af als gesprekken van twee minuten. Met als gevolg dat klanten te veel moesten betalen.

500 gedupeerdenYoufone, dat bekendheid geniet door commercials van de zogenaamde schlagerzanger Marcelino Wunderlich (gespeeld door Ruben Nicolai), zegt al maanden te kampen met een storing in de tijdregistratie. Er zijn ongeveer vijfhonderd gedupeerden, aldus Youfone-directeur Valentijn Rensing. Vrijdag meldt het bedrijf dat het niet om 500 maar om 150 gedupeerden zou gaan. Zij kunnen enkel hun geld terug krijgen als ze zich melden. Per klant zou het om maximaal 10 euro gaan.

Reactie Youfone"Youfone is overgegaan op een nieuw administratiesysteem. In enkele uitzonderlijke gevallen heeft deze overgang ervoor gezorgd dat gesprekken niet correct zijn berekend", licht de Youfone-woordvoerder toe. "Op dit moment krijgen wij overigens geen signalen dat er nog zaken verkeerd lopen."

"We willen iedereen erop wijzen goed de eigen factuur na te kijken en eventuele klachten te melden zodat we deze direct kunnen oplossen. Voor de duidelijkheid: ieder incident is er een te veel, maar er is geen sprake van een bewust of structureel probleem: het gaat om een uitzonderlijk incidenteel migratieprobleem."

Foutje"Kortom: 'Youfone maakt foutje' is minder suggestief als kop en doet recht aan de situatie."