Nieuws Actueel

Bellen met een fake-nummer is fluitje van een cent

Van onze redactie 28 april 2015

Image 4887238

Elke week komt er wel iemand die denkt dat zijn telefoon is gehacked in de Rotterdamse belwinkel van Charif Eddini. Dan hebben ze bijvoorbeeld een gemiste oproep van een vriend, maar als ze hem terugbellen, blijkt hij niet zelf te hebben gebeld.Waarschijnlijk zijn de klanten in de maling genomen door hun eigen vrienden, legt Eddini dan uit. Ze bellen met hun eigen toestel, maar doen zich voor als iemand anders. De truc is mogelijk dankzij het bellen via internet. Met nummers van vaste lijnen valt bijna niet te sjoemelen, maar apps die via internet bellen 'plakken' zelf een nummer op een uitgaand gesprek. Met programma's zoals Voxox of Spooftel is het een koud kunstje om het nummer dat wordt meegestuurd zelf te wijzigen.Legaal, maar niet onschuldigDe techniek is volledig legaal. Veel bedrijven gebruiken het bijvoorbeeld om doorkiesnummers van werknemers af te schermen. Ze sturen alleen het algemene telefoonnummer mee.Maar zo onschuldig als het lijkt, is het niet altijd, weet Eddini van de belwinkel inmiddels. Eén keer kreeg iemand het nummer van zijn vriendin in beeld en hoorde hij allemaal kreungeluiden. Maar toen hij haar daarna zelf opbelde, was ze heel andere dingen aan het doen. ,,Je kan zo dus ook relaties kapot maken,'' zegt hij.Oplichters hebben de truc ook ontdekt en maken er op slinkse wijze misbruik van, merkt de Fraudehelpdesk. De inmiddels beruchte oplichters die zich uitgeven voor Microsoft-medewerkers en zeggen tegen betaling computers te kunnen oplappen, sturen een vals telefoonnummer mee om zo niet te worden ontdekt. Maar fraudeurs gebruiken het ook om juist het vertrouwen te winnen.

OplichtingOnlangs gingen bedrijven voor 300.000 euro het schip in omdat bellers het telefoonnummer gebruikten van bedrijven waar de gedupeerden zaken mee deden. De fraudeurs vertelden dat ze waren verhuisd en een nieuw rekeningnummer hadden. Of ze een openstaande factuur even naar dat nieuwe nummer wilden overmaken. Omdat het om een bestaande relatie leek te gaan, deden bedrijven dat zonder argwaan. Pas toen de echte klant vroeg waar zijn geld bleef, ontdekten ze de oplichting.Vertrouw dus niet meer op de nummerweergave, luidt nu het advies van de Fraudehelpdesk. Beter is het altijd zelf terug te bellen naar het nummer dat wordt getoond in het scherm. Of schaf een virusscanner aan voor de mobiele telefoon. Die is niet te foppen en onthult de werkelijke identiteit van de beller.Lees alles over de AD Misdaadmeter in ons dossier.