Nieuws Actueel

Beoordelingsgesprek is nachtmerrie

Rik Nizet 3 maart 2014

Nederlandse werknemers zijn niet erg positief als het gaat om hun eindejaarsgesprek: één derde geeft aan dat het gesprek niet verlopen is zoals verwacht. Een groot deel gaat naar aanleiding van de beoordeling op zoek naar een nieuwe baan. Lees ook:Baas kickt op beoordelingsgesprekOpvallend is dat 30 procent van de ondervraagden begin februari nog geen beoordelingsgesprek heeft gehad. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten naar de verwachtingen en ervaringen van de eindejaarsbeoordeling.

EerlijkEerlijkheid wordt het belangrijkst bevonden tijdens het beoordelingsgesprek, aldus 63 procent van de ondervraagden. Een kwart vindt opbouwende kritiek in het gesprek van grote waarde. "Wat opvalt is dat werknemers een positieve beoordeling niet vanzelfsprekend vinden. Zij merken dat er op de werkvloer kritisch wordt gekeken naar prestaties én de bijbehorende beloning", vertelt Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank. Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten wel waarde hechten aan het eindejaarsgesprek. Slechts 8 procent zegt het beoordelingsgesprek niet belangrijk te vinden.

SalarisverhogingHet merendeel van de Nederlandse werknemers (70%) geeft aan geen salarisverhoging te verwachten. Eén op de tien verwacht wel een fikse stijging in salaris. Achteraf is de respondenten gevraagd hoe het beoordelingsgesprek is verlopen. 11 procent had een zeer positief gesprek en kreeg een flinke salarisverhoging. 28 procent kon niet rekenen op een loonsverhoging, maar was wel tevreden over de beoordeling. Voor één derde verliep het gesprek minder positief: vijf procent geeft aan dat de beoordeling kritischer was dan gedacht. Bij maar liefst een kwart (24%) verliep het gesprek totaal niet als verwacht, deze werknemers geven aan op zoek te gaan naar een andere baan.

Extreem onaardigOp de vraag hoe de manager zich gedraagt tijdens het beoordelingsgesprek, geeft 42 procent aan dat zijn of haar baas altijd positief is. 17 procent van de respondenten ervaart de manager als extreem onaardig tijdens het gesprek. Eén derde laat weten dat de manager kritischer is dan anders. Uit het onderzoek blijkt verder dat bij bijna één op de tien managers het zweet in de handen staat tijdens een beoordelingsgesprek: 8 procent van de ondervraagden geeft aan dat de manager zenuwachtiger is dan zij zelf.