Nieuws Actueel

Beroepsvaart maant tot spoed met berging van kraan

Van onze redactie 18 augustus 2015

Image 5164084

Het zit de beroepsvaart niet mee, zegt Frits de Vries, van belangenvereniging Schuttevaer. ,,De Oude Rijn is een belangrijke noord-zuidverbinding. Nu deze is weggevallen, varen schippers om via de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal.''

In Amsterdam krijgen de schippers vervolgens te maken met vertraging als gevolg van vakantieroosters van de brugwachters. ,,Normaal kan een schipper in een uur tijd door Amsterdam heen, nu kost dat drie uur.'' Al met al kost het omvaren via de Lek, het Amsterdam-Rijnkanaal en Amsterdam de beroepsvaart twee dagen extra. Schuttevaer vreest dat de schippers zelf voor de extra kosten moeten opdraaien. De Vries: ,,Wij zijn er bij gebaat dat de berging zo snel mogelijk plaatsvindt. Het is misschien wat kort door de bocht, maar ik zou zeggen 'zet de snijbrander erin en ruim het op'.''

HeinekenHeineken in Zoeterwoude gebruikt de vaarroute door Alphen voor het vervoer van mout. Het transport van bier gaat via de containerterminal in Alphen en daarvoor wordt de Oude Rijn niet gebruikt. De brouwer neemt nu alternatieve 'moutroutes' en zet vrachtwagens in om deze grondstof aan te voeren. De stremming heeft geen gevolgen voor de bierproductie.Scheepsbouwer Royal Van Lent in de Kaag maakt enkele malen per jaar gebruik van de Oude Rijn om splinternieuwe jachten in Rotterdam te krijgen. ,,De komende maanden hebben wij geen schip,'' zegt productiedirecteur Peter van Mil. ,,Ik ga ervan uit dat eind van het jaar de doorvaart vrij is. Anders moet de route via Amsterdam, maar liever niet natuurlijk.''