Nieuws Actueel

Best Buy boert goed

Rik Nizet 20 november 2014

De Amerikaanse elektronicaverkoper Best Buy heeft de omzet in het derde kwartaal, dat begin november afliep, licht zien stijgen tot 9,4 miljard dollar (7,5 miljard euro). Met name dankzij kostenbesparingen wist het winkelbedrijf de hevige concurrentie en prijsdruk het hoofd te bieden. De nettowinst verdubbelde tot 107 miljoen dollar, zo maakte de onderneming donderdag bekend.

Het is voor het eerst sinds het vergelijkbare kwartaal vorig jaar dat Best Buy de verkopen op jaarbasis niet ziet afnemen. Net als andere detailhandelsbedrijven heeft het te maken met de groeiende concurrentie van webwinkels. Steeds meer consumenten kopen elektrische apparaten en gadgets online.

De omzet en de winst per aandeel voor eenmalige posten van 0,32 dollar overtreffen de gemiddelde verwachtingen van door persbureau Bloomberg gepolste analisten. Zij hadden, net als de onderneming zelf, gerekend op een daling van de omzet. De omzetontwikkeling van winkels die vorig jaar ook al open waren, viel eveneens fors beter uit dan voorzien.

Topman Hubert Joly liet weten vertrouwen te hebben in het komende feestdagenseizoen, de belangrijkste periode van het jaar voor de detailhandel. Vorig jaar stelden de kerstverkopen van Best Buy nog teleur, maar sindsdien zijn volgens Joly belangrijke verbeteringen doorgevoerd.