Nieuws Actueel

Beter Bed: Nederlandse markt trekt verder aan

Bram de Vrind 22 augustus 2014

Het voorzichtige herstel dat Beter Bed de afgelopen maanden signaleerde op de Nederlandse markt zet duidelijk door in het derde kwartaal. Dat liet de Udense beddenverkoper vrijdag weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.Door een zwak begin zag Beter Bed de omzet in de eerste jaarhelft nog wel met meer dan 6 procent afkalven tot 168,7 miljoen euro. Vooral in Nederland en Spanje liepen de inkomsten sterk terug, vooral als gevolg van winkelsluitingen. De nettowinst daalde met ruim 10 procent tot 4,9 miljoen euro. Het resultaat voor rente en belastingen ging met ruim een vijfde omlaag naar 6,4 miljoen euro.Na de moeizame eerste maanden van het jaar zag Beter Bed de verkopen vanaf eind maart aantrekken. ,,Sindsdien wordt het herstel steeds sterker'', zei topman Ton Anbeek in een toelichting aan het ANP. Onder meer de aantrekkende huizenmarkt en het herstel van het consumentenvertrouwen dragen daar aan bij. Ook een nieuwe reclamecampagne en een opfrisbeurt voor de winkels van Beter Bed werpen volgens Anbeek hun vruchten af.Niet alleen in Nederland en Spanje trekken de verkopen aan, maar sinds kort ook in Duitsland. ,,Die markt heeft lange tijd op slot gezeten met een zeer lage koopbereidheid'', zei Anbeek. ,,Maar ook daar zien we nu een sterk herstel.'' Datzelfde geldt voor Oostenrijk.Voor de tweede helft van het jaar voorziet Anbeek eindelijk weer een toename van de omzet, na jaren waarin de markt hard onderuit ging. ,,De vergelijkingsbasis is ook niet zo moeilijk'', gaf hij toe. Met name eind vorig jaar vielen de verkopen bar tegen.Aangezien er geen reorganisatiekosten meer zijn voorzien, zal de winst volgens de topman in de tweede jaarhelft ongeveer gelijke tred houden met de omzet. Aan concrete prognoses waagde hij zich evenwel niet.Anbeek schat dat de markt tijdens de crisisjaren met zo'n 30 tot 35 procent is geslonken. Daarmee vergeleken valt het omzetverlies van Beter Bed in die periode volgens hem nog mee. Hij heeft bovendien ,,sterk de indruk'' dat zijn winkelketen sterker herstelt dan de concurrentie, al erkent hij dat hij die bewering niet met officiële cijfers kan staven.