Nieuws Actueel

De moderne groothandel zet in op beleving en inspiratie

MALOU SEIJDEL 17 december 2015

Header hanos groothandel slager den haag delft

Een barista maakt perfecte latte macchiato, een van de gerenommeerde koks legt uit hoe je kalfstong zo mals krijgt - het mag ook meteen geproefd worden. En een vinoloog showt enkele van de 2800 wijnen. Beleven en geïnspireerd raken, dát is waar het om draait bij een bezoek aan de groothandel anno 2016. AD nam een kijkje bij Sligro, Hanos en Makro.

Met drie Sligro's, twee Makro's en sinds een maand bovendien een Hanos - begin november werd de eerste vestiging van Zuid-Holland geopend aan de Kleveringweg in Delft - is de regio Den Haag heel wat zelfbedieningsgroothandels rijk. Een snel rondje internet leert dat momenteel bij Hanos - te herkennen aan paars met goud logo - de kalfsoester en stoofperen in de aanbieding zijn. Bij de in blauw en geel gehulde Makro zijn de likeuren en kipfilet-haasjes op dit moment voordelig en restauranteigenaren die voor de feestdagen voor 'een klein prijsje' kalfsentrecôte en varkenshaas op de kop willen tikken, kunnen terecht bij Sligro. Dié zaak is al sinds jaar en dag te herkennen aan het groen-gele logo.

Coffee-cornerZolang het fenomeen groothandel bestaat, kunnen ondernemers er terecht voor voordelige grootverpakkingen én verse producten. Wekelijks verspreiden de zaken folders, inmiddels allang niet meer slechts per post, maar ook digitaal. De groothandel heeft echter óók heel wat veranderingen doorgemaakt. Zo zijn de woorden 'beleven' en 'inspireren' een steeds centralere rol gaan spelen.

De ondernemer die Sligro Forepark binnenloopt - de vestiging werd afgelopen zomer in een nieuw jasje gestoken en werd heropend als Sligro 3.0 - komt meteen terecht in de 'coffee-corner,' waar een opgeleide barista demonstreert met welke producten je de 'allerbeste' koffie maakt. Zo'n 25 apparaten staan om hem heen - 'elk weer nét met een andere werking en ander resultaat.' Behalve de koffie, zijn ook de apparaten aan te schaffen.

Gefileerd en welIn de groothandel van 2016 struint de ondernemer niet in zijn eentje met een kar door de winkel, maar wordt hij van alle kanten geholpen door vis-, vlees-, en wijndeskundigen. Frans Kieftenbeld, vestigingsdirecteur van Hanos: "De klant kan sámen met de specialist van bijvoorbeeld de visafdeling verse exemplaren uitzoeken. Die kunnen overigens direct door de ondernemer meegenomen worden, maar er is ook een bezorgdienst. Andersom kan ook: de ondernemer bestelt 's avonds een vissoort, die wordt 's nachts gevangen en om 6.00 uur ligt het - gefileerd en wel - bij de ondernemer in de koeling."

Sligro is in een nieuw jasje gestoken

"Alleen de muren zijn nog blijven staan. Verder is álles vernieuwd", vertelt vestigingsdirecteur Wim van Wijk tijdens de rondleiding door de vernieuwde Sligro Forepark in Den Haag. "We hebben de groothandel in een compleet nieuw jasje gestoken."

Tijdens de renovatie is het uiterlijk van de groothandel flink aangepakt. "De vloeren kregen per afdeling een andere kleur, de plafonds zijn gerenoveerd naar modern-industrieel, de gordijnen voor de vriezers zijn vervangen door ruiten - dat is milieubewuster - er zijn extra open keukens geplaatst, en zo kan ik nog wel even door gaan", zegt Van Wijk. "Maar we gaan ook anders te werk dan voorheen. Zo hebben we veel meer verse én verantwoorde producten - in totaal zo'n 50.000. Denk aan vis die net is gevangen, groenten die rechtstreeks van het land komen, maar we verkopen ook tientallen kaassoorten, verse noten en vlees. Een groot deel van de producten is overigens ook direct te proeven op de afdeling, waar interne koks de hele dag aan het werk zijn."

VakmensenOveral in de zaak staan vakmensen die, voordat deze Sligro 3.0 in augustus de deuren opende, cursussen en trainingen kregen. Klanten kunnen gebruikmaken van het advies en de service van dat personeel. Bij Sligro komen klanten bijvoorbeeld binnen in de 'koffiecorner,' waar een barista voor verse kopjes koffie zorgt én vertelt hoe en waarmee hij dat maakt.

"Onze medewerkers zijn speciaal getraind, zodat ze culinaire vragen van klanten kunnen beantwoorden. Dat kan advies zijn op het gebied van bedrijfsvoering en ondernemen, maar ook over het samenstellen van een rendabele menukaart of het opstellen van een drank- en wijnkaart. Eens in de maand ontbijten ondernemers hier samen. We laten ze in de zaak onze producten en de bereiding ervan zien. Bovendien organiseren we regelmatig wijnproeverijen en cursussen van chef-koks uit de regio", aldus Van Wijk.

'Inspireren' is het toverwoord bij Hanos

Het is nog maar kort geleden dat horecagroothandel Hanos de deuren opende, toch weet menig hotel-, restaurant-, en café-eigenaar de zaak al goed te vinden. Woensdagmiddag - 1,5 week na de officiële opening - is het een drukte van belang in de vestiging aan de Delftse Kleveringweg, de eerste Hanos-locatie in Zuid-Holland.

Vestigingsdirecteur Frans Kieftenbeld loopt trots door 'zijn' zaak. Waar mogelijk helpt hij een handje mee, hij maakt een praatje met het personeel - 'specialisten noem ik ze liever' - op de vlees-, vis- en wijnafdeling en tussen de bedrijven door staat hij klanten te woord.

Live kokenOndertussen zijn koks in de groothandel bezig met het 'showen' van gerechtjes. Ze koken ter plekke, vervolgens kunnen de hapjes direct door bezoekers worden geproefd. "We werken bij Hanos met verschillende externe chef-koks, zij komen op geplande tijdstippen naar de zaak om horecaondernemers een masterclass te geven", vertelt Kieftenbeld. "Vorige week bijvoorbeeld was er een masterclass Hapjes&Bites. Een culinair team gaf uitleg over de bereiding van feestelijke warme en koude hapjes - met het oog op de kerstdagen - en liet vervolgens zien hoe ze bereid moeten worden. Maar in deze vestiging werken dus ook onze eigen specialisten. Zij zijn gedurende de hele dag live aan het koken."

KreeftBehalve een breed assortiment aan verse producten - waaronder levende kreeft en complete Ibericovarkens - heeft Hanos ook een non-food afdeling. Zo dient een deel van de bovenverdieping als showroom voor bars, restaurants en terrassen. Kieftenbeld: "Ondernemers die hun zaak willen herinrichten of een nieuw restaurant willen beginnen, kunnen hier inspiratie opdoen én meteen de hele inboedel aanschaffen." Inspireren, dát is volgens Kieftenbeld het toverwoord in zijn zaak. "De horecaman komt hier wel twee, drie per week kijken. Ik wil dat hij steeds opnieuw geïnspireerd wordt."

Verse vis, maar ook speelgoed bij Makro

Waar de groothandels Hanos en Sligro zich puur richten op horecaondernemers, richt Makro Delft zich ook op de kleine zelfstandigen. "Ondernemers met een eenmanszaak kunnen hier terecht voor producten die ze nodig hebben binnen hun bedrijf, maar ook voor artikelen die dienen voor persoonlijk gebruik", vertelt manager Stephan Bieze. Hij is sinds een halfjaar werkzaam bij Makro Delft, voor die tijd was hij leidinggevende in andere vestigingen.

SpeelgoedMakro aan de Schieweg heeft twee ingangen. De één is bestemd voor de horecaondernemer, de ander voor de kleine zelfstandige ondernemer. Overeenkomst tussen beide entrees is dat het poortje pas opengaat wanneer de bezoeker zijn of haar pasje tegen de lezer houdt. "Horecaondernemers komen binnen op de afdeling met verse etenswaren", zegt Bieze. "De ingang van de andere klanten is bij de non-foodproducten. Zij komen bijvoorbeeld al snel terecht op de speelgoedafdeling." Lachend: "Die barst, zo vlak voor de feestdagen, overigens bijna uit zijn voegen."

Sinds oktober is áchter het speelgoed een nieuwe afdeling ingericht: Living&Style. "Daar kunnen hotels en restaurants terecht voor onder meer kandelaars en fotolijsten. Met die afdeling willen we ons onderscheiden."

KetchupEven verderop liggen groente en fruit netjes uitgestald in blauwe kratten. Vis in alle soorten en maten wordt koel gehouden tussen het ijs en voor het vlees is er een 'cold-room'. Op de afdeling met houdbare producten staan grote stellingen vol grootverpakkingen mayonaise en ketchup, dozen likeur en kratten bier.

Op de eerste verdieping bevinden zich behalve het restaurant de afdelingen kleding - met bodywarmers, bh's maar ook winterse truien en ski-jassen voor kinderen. Allemaal voor een 'klein prijsje.' Bieze: "We staan al 44 jaar bekend om onze aanbiedingen, de klant gaat er vanuit dat onze artikelen goed geprijsd zijn. Aan die verwachting voldoen we al jaren."