Nieuws Actueel

Bezuiniging op sluizenbediening Twentekanalen moet van tafel

Van onze redactie 3 december 2014

Vorig jaar hebben beide partijen de consequenties al eens in een rapport op een rij gezet. Er is sindsdien met Rijkswaterstaat gekeken naar een oplossing, zoals het bedienen van sluizen op afstand. Dat is er tot dusver niet van gekomen. Terwijl de gevolgen ingrijpend zijn, benadrukt directeur Mark van Onna van Port of Twente. ‘De wachttijden voor schippers lopen op en verladers krijgen te maken met vertragingen. Dat heeft een directe impact op zowel de binnenvaartsector als de verladers.’

StimulerenVan Onna wijst erop dat het beleid van het kabinet er juist op is gericht het vervoer over water te stimuleren. ‘Verladers zullen echter weer eerder kiezen voor de zekerheid van transport over weg en spoor. Resultaat is dat de verkeerssituatie op de snelwegen, zowel wat betreft de doorstroom als de veiligheid, verder verslechtert. Bovendien zal een toename van het wegverkeer leiden tot een verdere toename in CO2-uitstoot.

BereikbaarheidBehalve een negatieve impact op de bereikbaarheid van de regio, wordt hiermee ook direct het vestigingsklimaat voor bedrijven nadelig beïnvloed. Juist het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en daarmee verbonden nieuwe arbeidsplaatsen is van levensbelang voor de regio Twente. De onzekerheid over het behoud van de bereikbaarheid van de regio over de Twentekanalen werkt verlammend op ondernemers, waardoor er niet meer geïnvesteerd wordt.’

Onaantrekkelijke bestemmingPort of Twente en Schuttevaer stellen in de brief vast dat de Twentekanalen voor schippers een steeds onaantrekkelijkere bestemming worden. ‘Ook al omdat ze sinds de invoering van de pendeldiensten tussen de sluizen in Delden en Hengelo vele extra wachttijden hebben. Hierdoor kunnen ze in plaats van drie reizen per week nog maar twee reizen per week uitvoeren.’

Op de foto: Hengelose sluis TwentekanaalFoto: Marieke Bakker