Nieuws Actueel

Bierondernemer Peer Swinkels (Bavaria): ''Onze cultuur is durven, doen en lef hebben"

Peer Swinkels (43) geeft leiding aan een bedrijf met tientallen internationale biermerken en meer dan duizend werknemers, maar hij is als eigenaar van familiebedrijf Swinkels Family Brewers en Bavaria niet te beroerd om ook kritisch naar zichzelf te kijken. "Je moet jezelf niet onmisbaar maken en jezelf vooral niet overschatten."

WESSEL BERKMAN, VALENTIJN VAN DER BURG EN DENNIS MENSINK | FOTO: MARCO OKHUIZEN 16 februari 2019

Peer Swinkels Bavaria

Creativiteit

“Ik sta constant open voor nieuwe ideeën. Creativiteit zit niet op één plek, het zit letterlijk overal. Niet op één marketingafdeling, niet bij één bureau, bij ons komt het uit allerlei hoeken. Daardoor heeft ieder marketingsucces van ons ook een eigen verhaal. Mijn rol daarin is om de beste ideeën boven tafel te krijgen en daar ook iets mee te doen.”

Jurkjes Bavaria

“De jurkjescampagne op het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika is misschien wel ons grootste marketingtechnische succes geweest. Ik heb zelf bedacht om Sylvie Meis daar toen aan te verbinden. Dat had ongelofelijk veel nieuwswaarde. Ze was toentertijd nog voetbalvrouw én ze was net genezen van kanker. Maar de jurkjes kwamen natuurlijk niet volledig uit mijn koker.”

Ondernemersdrive

“Ik loop steeds tegen zaken aan waar ik opnieuw energie van krijg. Het is lekker afwisselend en dat heb ik nodig. Ik moet niet één ding doen. Niet dat ik chaotisch ben, in tegendeel. Ik ben juist heel gestructureerd en georganiseerd. Ik loop niet dermate over van de ideeën dat er niets gebeurt. Executie is in mijn ogen net zo essentieel als creativiteit. Verder is het van essentieel belang om bij elk initiatief in een hecht team samen te werken. Gezamenlijk krijg je immers meer voor elkaar dan wanneer je dit alleen zou doen.”

Cultuur bierbedrijf

“De cultuur die hier heerst is er één van durven, doen en lef hebben. Je mag hier dingen proberen, je mag fouten maken. Lef is een heel belangrijke asset. Maar het betekent niet dat je álles moet doen. Dat is het georganiseerde aspect van ons DNA. Bij de beste marketingacties zetten we geen spreadsheets in, maar gaan we aan de slag vanuit onze intuïtie. De beste ideeën blinken vaak uit in eenvoud. Natuurlijk, als het idee heel goed voelt, beginnen we een project en gaan we ook kijken naar de kosten en mogelijke opbrengsten.”

Binden

“Wat ons bindt, is onze focus op executie. Wat we doen, doen we extreem goed. We staren ons niet blind op alleen de strategie, maar beseffen ons dat executie het succes bepaalt. We hebben een uitstekend team met goede mensen. Maar wat is een ‘goed mens’? Ik heb geleerd: een goed mens moet de juiste knowhow hebben, maar moet ook passen binnen het bedrijf. Aansluiten bij het DNA van Bavaria.

Werkelijkheid

“Voor mij is één ding heel belangrijk: de werkelijkheid. Ik wil weten wat er werkelijk aan de hand is. Aannames doen is de mother of all fuck ups. Misverstanden ontstaan doordat dingen door anderen worden ingevuld en men niet doorvraagt. Het bedrijfsleven zit vol containerbegrippen die gigantisch groot klinken, maar eigenlijk helemaal niets zeggen of doen. PowerPoint wordt vaak misbruikt. Ga gewoon met elkaar om de tafel zitten en vertel nou eens hoe het écht zit.”

Hypes

“Ik hou van het human interest-genre, dus ik lees graag boeken en interviews over andere ondernemers. Ik vind het interessant om te lezen hoe iemand op een bepaald punt is gekomen. Daarvan leer ik meer dan van een managementboek dat me vertelt hoe ik iets zou moeten doen. Managen op basis van hypes is bullshit, want die hypes en hippe termen, verdwijnen weer en wat blijft er dan nog over van je hele managementstijl en -strategie? Vorm je eigen leiderschapsstijl.”

Toegankelijk

“Veel mensen vinden me erg toegankelijk én scherp. Dat lijkt een paradox, maar werkt heel goed voor mij. Sowieso denk ik dat de kracht bij mensen vaak zit in de paradox die ze met zich meedragen. Mensen stappen makkelijk op me af, terwijl ze weten dat ik heel kritisch en scherp kan zijn. Ik brand mensen nooit af, want meestal is de intentie goed en komt een fout dus ook vanuit iets goeds. Dan moet je erachter komen waar die actie of opmerking vandaan komt. Zo kun je mensen weer verder helpen. Ik blijf op deze manier dicht bij mezelf.”

Onmisbaar

“Je moet jezelf niet onmisbaar maken en jezelf vooral niet overschatten. Als ik er niet meer ben en het team pakt dit niet goed op, dan heb ik aan het eind van het verhaal niet de juiste mensen om me heen verzameld. Ik probeer mensen zich zover te laten ontplooien dat ze dit wél kunnen. Niet op ieder vlak, ik ben immers ook geen alleskunner, maar op een bepaald gebied. Wat niet wil zeggen dat ik zomaar inwisselbaar ben.”

Fitheid

“Ik merk dat werken in een rol als de mijne echt topsport is. Dus ik ben heel bewust bezig met sporten en rust nemen. Voor mijn mentale fitheid ben ik aangesloten bij een groep topondernemers die elkaar continu van feedback voorzien. Daarnaast volg ik samen met mijn team twee keer per jaar een training om mezelf en het team te blijven ontwikkelen. Ten slotte heb ik ook mijn vrienden om me met beide benen op de grond te houden. Vanzelfsprekend speelt mijn vrouw daarin ook een hele grote rol.”

Meer lezen? Dit interview is in zijn geheel te lezen in ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’. In dit boek van Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg komen 22 topondernemers aan het woord. Koop het boek met 10% korting op www.lefboek.nl met de code DO.