Nieuws Actueel

Big Data Alliance: kaartenbak voor big data experts

Van onze redactie 26 juni 2015

Bda big data alliance kan rinnooy groot

Big data analytics klinkt als het gouden ei: met de gegevens die een ondernemer verzamelt via zijn site kan ‘ie zijn bedrijfsvoering optimaliseren. Hoe? Niemand weet het precies. Iedereen pioniert. Maar vanaf deze week pioniert Nederland samen. Woensdag startte de Big Data Alliance (BDA): een online platform waar alle losse initiatieven in Nederland op het gebied van big data worden gebundeld. Het initiatief komt van ondernemers en onderzoeksinstellingen.

“Spannend nieuws. Vrolijke opwinding maakt zich van mij meester”, zegt voorzitter van de club Alexander Rinnooy Kan (D66) tijdens de opening van het platform in de Academische Club van de Universiteit van Amsterdam voor pers en meewerkende partijen, zoals ANWB en Ortec.

Onthutsende statistieken“Eén exabyte is alle woorden tot dusver door mensen uitgesproken. Alles vanaf het begin van de beschaving tot nu opgeteld. Een exabyte is de dagelijkse toename van informatie: alle woorden tot dusver uitgesproken, komen er elke dag bij.” Allrounder Rinnooy Kan – hij is ook voorzitter van de raad van commissarissen van De Nederlandsche Bank en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam - begint zijn rede met een reeks statistieken om te onthutsen. “Dit is de realiteit voor ons als wereldburgers.”

Business analyticsIedere ondernemer heeft data, klantgegevens, marktinformatie, data van bezoekers op de site, data uit eigen software en CRM-systemen, waar je een analyse op los kan laten, om nieuwe markten te ontdekken of productieprocessen te verbeteren. Dat is het nut in een notendop van big data analytics voor bedrijven.

Krachten bundelenProbleem is alleen, ondervonden de oprichters van de BDA, dat bedrijven niet de expertise en middelen hebben om met big data te werken, en dat het lastig is om hulp te vinden. De oplossing: samenwerking. Tussen academische faculteiten, maar ook tussen bedrijven en wetenschap.

Stagiair econometrieDat is de opzet van BDA: het maakt expertise vindbaar. Stel, je wilt een stagiair econometrie aannemen om je bedrijfsdata in kaart te brengen. Dan vind je die vanaf nu via de expertise-zoekmachine op de website van BDA. "Marketing, supply chain, op elk gebied is een expert te vinden", zegt Sicco Brakema van Ortec, het aanjagende bedrijf achter het project.

Een voorbeeld van hoe Ortec big data analytics toepast op de gezondheidszorg en de verspreiding van aids:

De kaartenbak van de site is vooralsnog beperkt tot de academische wereld. Bedrijfskennis zit er nog niet in, maar het is de bedoeling dat de alliantie uitbreidt en dat ook ondernemers hun kennis kunnen verkopen.

Teenage sexDe vraag blijft of BDA in een behoefte van ondernemers voorziet. Of is big data een modeverschijnsel: we moeten er iets mee, maar we weten eigenlijk niet wat? Thomas Boeschoten, oprichter van de Utrecht Dataschool, kan het niet ontkennen als die vraag hem diezelfde middag door BNR Nieuwsradio wordt gesteld. “Wij werken met bedrijven in de pionierfase. De universiteit van Utrecht bijvoorbeeld vroeg ons of we iets konden doen met hun data, omdat ze zagen dat ze door Google Scholar werden ingehaald. Studenten zoeken steeds vaker daar hun artikelen, in plaats van via de database van de universiteit. Ze wilden mee in de ontwikkeling, maar ze weten zelf vaak ook niet wat voor vraag ze hebben. Big data is als teenage sex: iedereen praat erover, maar niemand doet het.”

Gratis lidmaatschapDat gaat veranderen. Als het aan de Big Data Alliance ligt. “Iedereen is welkom. Het is zo open als ’t maar kan. Lidmaatschap is gratis,” besluit Rinnooy Kan.