Nieuws Actueel

Big data vervangt je neus

Rik Nizet 19 november 2014

Online parfum kopen, is een trend. Maar hoe zoek je online een nieuwe geur, zonder met je neus boven het flesje te hangen? Door big data te gebruiken van je eigen klantenbestand.De online parfumerie ParfumSuper.nl heeft een methode ontwikkeld om klanten die online op zoek zijn naar een nieuw parfum aan de juiste geur te helpen. De online tool Parfumadviseur combineert het favoriete geurtype van de klant met de geliefde parfums die andere klanten met hetzelfde geurtype gebruiken. Het resultaat is een advies met 6 geuren.Bij een fysieke winkel kan je gemiddeld met je neus hooguit drie parfums achter elkaar ruiken. Hierna ruik je een geur al niet meer scherp. Met de parfumadviseur beweert eigenaar John Pijnenburg van ParfumSuper het "enige nadeel ten opzichte van een fysieke winkel weggenomen te hebben."5000 producten, 600 merkenMet de nieuwe online tool gebruikt de online parfumerie zijn eigen bigdata. En deze data groeit iedere dag weer. De webwinkel is in 5 jaar uitgegroeid tot een onlineparfumerie met 5000 producten en 600 verschillende merken voor dames en heren.