Nieuws Actueel

'Bij de beste werkgever staat geen klojo aan het roer'

Van onze redactie 5 oktober 2015

Werk kantoor ondernemen economie Thinkstock

Er zijn drie punten waar een bedrijf aan moet voldoen om door het personeel als goede werkgever te worden gezien:1. Maatschappelijke betrokkenheid2. Aansprekende directie3. Luisteren naar de ideeën van de werknemers

Beste Werkgevers OnderzoekHet onderzoek is ontwikkeld om een objectief oordeel te vellen over werkgeverschap in Nederland. Dit jaar beoordeelden 314.218 medewerkers hun werkgever. Alle organisaties hebben een medewerkersonderzoek uit laten voeren. Maandag werden de 100 populairste bedrijven gepresenteerd, dinsdag volgt de prijsuitreiking. Vijftig organisaties in de categorie 1.000 of meer medewerkers en vijftig organisaties in de categorie minder dan 1.000 medewerkers maken kans titel 'Beste Werkgever van Nederland'.

Als eerste moet een bedrijf een aansprekende boodschap uitdragen, legt Heezen uit. ,,Maatschappelijke betrokkenheid wordt hoog gewaardeerd door werknemers. Mensen willen graag wat toevoegen aan de maatschappij en dat doen ze vaak via hun werk.'' Daarnaast moet de directie aansprekend zijn. ,,Er moet geen klojo aan het roer staan'', zegt Heezen. Bevlogenheid en transparantie zijn belangrijke kernwaarden waaraan de leiding moet voldoen. Het personeel moet het bedrijf kunnen vertrouwen. Ideeën van personeelsleden serieus nemen is volgens de oprichter van de verkiezing misschien wel het allerbelangrijkste. ,,Je moet als bedrijf niet alleen maar luisteren, maar ook daadwerkelijk wat doen met de feedback die je krijgt vanaf de werkvloer. Dan voelen werknemers zich gewaardeerd. Maak gebruik van de collectieve intelligentie'', zegt hij.Trots Trots speelt een belangrijke rol bij de waardering van een onderneming. ASML, Schiphol en Albert Heijn worden gezien als echte Nederlandse bedrijven. Ze worden internationaal geroemd. Dat straalt af op de werknemers, die graag vertellen dat ze voor zo'n bedrijf werken, blijkt uit het onderzoek.

Toch staan er bijna geen grote multinationals in de top-50 die maandag is gepresenteerd. ,,Veel commerciële bedrijven kijken alleen naar het organisatiebelang en voelen de hete adem van de aandeelhouders in hun nek. Alles draait om winstmaximalisatie. Daar worden werknemers niet echt warm van'', aldus Heezen.

Zorginstellingen, scholen en stichtingen zijn wel goed vertegenwoordigd op de lijst. Dat heeft volgens Heezen te maken met de bedrijfsvoering en doelstellingen. ,,Je ziet dat bedrijven die zijn opgericht met een specifiek doel vaak tevreden werknemers hebben. Deze ondernemingen hebben een duidelijke maatschappelijke missie en trekken personeel aan dat achter deze doelstelling staat.''Niet perfect Als bedrijf hoef je niet aan alle punten te voldoen om een goede werkgever te zijn. ,,Als je aan één van de drie punten probeert te voldoen, kun je al een goede slag maken'', denkt Heezen. Als voorbeeld noemt hij Ahold, dat de laatste jaren inzet op het vergroenen van de organisatie. ,,Het veranderen van de maatschappelijke doelstelling heeft direct effect gehad op de trost van de personeelsleden'', weet hij. Aantekening die hij daarbij maakt is dat je als bedrijf wel oprecht moet zijn. ,,Je valt snel door de mand als je het alleen maar voor de bühne doet.''

Thinkstock