Nieuws Actueel

Bijenkorf haalt Brits hitnummer binnen

Van onze redactie 13 november 2015

Image 5435816

,,Warenhuizen kunnen wél succesvol zijn,'' zei de nieuwe V&D-topman John van der Ent toen hij bij zijn aantreden de redding van Nederlands grootste warenhuis schetste. ,,Kijk naar John Lewis. Als je daar binnenstapt, rondloopt en vervolgens op je horloge kijkt, ben je zo 1,5 uur verder."Van der Ent is niet de enige detaillist die jaloers naar het Britse succesnummer kijkt. Eerder liet ook de sanerende Bijenkorf de naam vallen als inspiratie. Nu haalt die de Britse tegenhanger binnen.John Lewis opent dit voorjaar een winkeltje in de Amsterdamse Bijenkorf, gevolgd door 'shop-in-shops' in Rotterdam en Den Haag. Wordt het een succes, dan volgen ook de overige vier Bijenkorfs.

BrittenDe Britten gaan er eigen interieur- en huishoudproducten verkopen, van rustieke accessoires van riet en keramiek tot dekbedhoezen.Daarmee volgt John Lewis het scenario van rivaal Marks & Spencers. Die opende 2 jaar geleden een kleine vestiging in Amsterdam om te peilen of er animo voor was. Op basis van die ervaring opent het volgend jaar aan het Rokin een volwaardig warenhuis. John Lewis houdt zich op de vlakte over continentale ambities. Toen de keten eerder neerstreek op de winkelvloer van warenhuizen op de Filipijnen, in Singapore en Zuid-Korea, zei topman Andy Street 'nog niet uit te zijn op wereldoverheersing'.SuccesDe Bijenkorf zegt 'niet bezig' te zijn met de vraag of het een rivaal een kontje geeft. ,,Wij zoeken naar partners die het assortiment van De Bijenkorf aanvullen," zegt woordvoerder Suzanne van der Velde. ,,Dat doen we vaker. We zien daarbij dat merken die wij introduceren, soms ook zelfstandig actief worden."Met de samenwerking krijgt De Bijenkorf, dat de afgelopen jaren flink is ingekrompen, ook een kijkje achter het succes van John Lewis. Dat model kopiëren zal lastig zijn. De kern van het succes: de warenhuizen en supermarktdochter Waitrose zijn volledig eigendom van het personeel.TranentrekkerVorige week kam het Britse warenhuis met een ware tranentrekker. Bekijk hier nog even het jaarlijkse kerstkunstwerkje van de reclamejongens van John Lewis: