Nieuws Actueel

Bijltjesdag bij KPN

Rik Nizet 10 december 2014

KPN schrapt circa 580 arbeidsplaatsen bij zijn onderdeel dat de zakelijke markt bedient. Het telecomconcern maakte woensdag bekend tegelijkertijd 200 monteurs aan te nemen bij zijn consumententak.

Zakelijke klanten stappen steeds vaker over van traditionele diensten naar producten die gebaseerd zijn op de minder arbeidsintensieve IP-technologie, aldus het bedrijf. Ook is er een toenemende vraag naar onder meer cloud- en hostingdiensten. "Tegelijkertijd krimpen veel Nederlandse ondernemingen, bijvoorbeeld door het sluiten van vestigingen en worden investeringen in ICT uit gesteld."

Volgens KPN is de zakelijke markt als geheel gekrompen door deze ontwikkelingen en staat de omzet van het bedrijf in dit segment onder druk. "De omzet uit nieuwe diensten is nog onvoldoende om dit te compenseren."

BanenreductieBestuursvoorzitter Eelco Blok zei zich te realiseren dat de ingreep ''ingrijpend is en grote impact zal hebben op de collega's die het betreft.'' Desondanks is de banenreductie "nodig om onze positie in de zakelijke markt te versterken''.

KPN neemt in de cijfers over de eerste helft van 2015 een voorziening op van circa 50 miljoen euro in verband met de operatie. Het bedrijf verwacht dat de ingreep vanaf 2016 leidt tot een jaarlijkse kostenbesparing van 45 miljoen euro.

KostenbesparingHet is de tweede grote ontslagronde dit jaar. KPN maakte in februari bekend in de periode tot 2016 tussen de 1500 en 2000 banen te schrappen met als doel een kostenbesparing van 300 miljoen euro.

ConsumententakKPN zette bij de consumententak al "flink wat stappen'' in het eenvoudiger maken van het bedrijf. Volgens het concern zijn de positieve effecten daarvan inmiddels terug te zien in de resultaten. "Het aantal klanten groeit weer en de klanttevredenheid ligt ver boven het marktgemiddelde''.

De banenreductie is voorgelegd aan de ondernemingsraad en de vakbonden. Werknemers die boventallig worden, kunnen aanspraak maken op het sociaal plan van KPN.