Podcast Actueel

Na bijna-faillissement weer succes: Dopper groeit internationaal

Met kleurrijke plastic waterflessen wist Merijn Everaarts (Dopper) een beweging op gang te brengen in Nederland. De scale-up sluit het jaar af met een contract in België en een inspirerende documentaire, om vervolgens de pijlen te richten op nieuwe markten. Dat en meer in de podcast van deze week.

Van onze redactie 26 november 2019

Merijn Everaarts Dopper

In eigen land wist Dopper in de afgelopen tien jaar wereldfaam te vergaren. ,,Ons tweede land is België, en het gaat onwijs goed daar”, kon Merijn Everaarts, bedenker en eigenaar van Dopper melden in de wekelijkse podcast van De Ondernemer. Recent sloot hij bij de zuiderburen een contract met Standaard Boekhandel. ,,Zij gaan niet alleen de fles verkopen, maar ook helpen de boodschap aan de man te brengen.” Volgend jaar wil hij onder meer in Spanje en Frankrijk aandacht voor zijn producten en de boodschap vragen.

Boodschap

De boodschap staat al sinds dag één op de eerste plaats voor Everaarts. Zijn bedrijf vecht tegen plasticvervuiling door mensen de mogelijkheid te geven om herbruikbare waterflessen te verkiezen boven single-use flessen. ,,Het is absurd dat mensen mineraalwater drinken, terwijl je overal schoon drinkwater uit de kraan kunt drinken. Je kunt op een podium roepen dat het niet mag, maar door een alternatief te bieden worden mensen wakker.” Het merendeel van de Dopper-drinkers weet niet waar Dopper voor staat. Ze zien het met name als een fashion-item. Spijtig vindt Everaarts dat. Daarom blijft hij stug het podium beklimmen om de boodschap te verkondigen.

Everaarts wist met de iconische fles met een boodschap al veel mensen te bereiken en te activeren. Daarbij worden de ogen niet gesloten voor landen waar er geen schoon water uit de kraan komt. Integendeel; in Nepal heeft slechts 60,99 procent van de bevolking toegang tot een basisniveau van drinkwatervoorzieningen. Daarom ondersteunt Dopper projecten voor schoon drinkwater.

Internationaal

Het eerdergenoemde contract in België is beslist niet de eerste stap over de grens voor Dopper. Panden in Hong Kong en San Francisco brachten de onderneming eerder in onbalans, waardoor een faillissement dreigde. ,,Je wenst het niemand toe maar het is wel goed om te weten hoe het is om geen geld meer te hebben. Sterker nog, we gingen de min in. We gingen langs de rand van de afgrond maar gelukkig niet helemaal failliet”, zegt hij over het avontuur in drie verschillende tijdzones tegelijk. ,,Niet alles kan uit de omzet. Eerst sparen, dan investeren”, is wat hij er van leerde.

De goede naam en de charismatische boodschap dragen ongetwijfeld bij aan de teruggewonnen populariteit van Dopper. Maar wat ook enorm helpt is een team mensen dat hard werkt met hart voor de zaak. ,,We zijn organisch gegroeid van een model waarbij ik als baas zei wat er moest gebeuren, naar een model waarbij de medewerkers plannen maken die worden getoetst door het management”, vertelt Merijn Everaarts in de studio tegen presentatrice Anna Neeltje De Boer. ,,Dat maakt dat iedereen volle verantwoordelijkheid draagt, niet alleen het managementteam of ik als eigenaar.”

Hoe de eigenaar op het idee kwam voor de Dopper komt ook ter sprake in de bovenstaande podcast. Everaarts komt eveneens aan het woord in de documentaire 'The Lucky Ones' die op 6 december première gaat. Onder meer Mirjam de Bruijn (Twenty), Bert van Son (MUD Jeans) en Maaike Groen (Miss Green) doen daarin hun verhaal over hoe zij het sociale ondernemerschap beleven.