Nieuws Actueel

BlaBlaCar verovert de Europese snelwegen

Van onze redactie 19 juni 2015

Image 5013630

Het principe is niet nieuw. Je rijdt met iemand mee en je betaalt een kleine vergoeding. Blablacar brengt passagier en automobilist samen. Vooral voor verre ritten is Blablacar geliefd. ,,Voor korte ritjes neem je niet de moeite om iemand op te pikken, maar wel als je naar Parijs rijdt en iemand voor 3 tientjes kan meenemen,'' zegt Shana Smeets, directeur Benelux bij Blablacar.Het milieu, geld en gezelligheid. Dat zijn de voornaamste motieven voor autobezitters om hun lege autostoelen aan te bieden. ,,De gemiddelde rit via ons is 330 kilometer. Dat is best lang als je alleen in de auto zit.''Wouter Smits (26) uit Rotterdam rijdt iedere maand wel een keer in zijn Ford Fiësta naar zijn schoonfamilie in het Duitse Kiel. ,,Heen en weer 1200 kilometer, dat kost me zo'n 130 euro. Zowel heen als terug nemen we mensen mee. Meestal op de Duitse stukken. In Duitsland is Blablacar al veel groter en bekender dan hier. Heel veel vrienden daar maken er gebruik van.'''1, 2 of 3 blabla'Wie een rit aanbiedt, bepaalt zelf de prijs en de tijd. Zowel passagiers als rijders hebben profielen op de site, zodat je niet bij een roker in de auto stapt. Ook het type auto staat erbij, zodat duidelijk is of de koffer ook mee kan. En - niet onbelangrijk - er is vermeld hoeveel iemand babbelt: door '1, 2 of 3 blabla' bij de profielfoto.Veron Wormeester uit Utrecht stapt een paar keer per maand bij een Blablacar-rijder in de auto. ,,Naar Dortmund waar mijn vriendin woont. Het is vooral veel sneller dan de trein, en goedkoper natuurlijk. In 2 uur ben ik er, voor 10 tot 15 euro.''ThalysFinancieel is het autodelen voor chauffeur en passagier interessant. Je kunt morgen op de Thalys naar Parijs springen. Die treinreis kost zo'n 120 euro. Of via blablacar met bijvoorbeeld Veronique uit Den Haag meerijden. Zij vraagt 26 euro voor een zitplaats in haar Audi A1.De directeur van Blablacar Benelux is zelf ook fervent gebruiker en aanbieder van ritten. ,,Ik werk in Parijs en mijn ouders wonen in Antwerpen.''De blonde Vlaamse, die 4 jaar geleden nog in de finale stond van Miss België, is niet bang bij een engerd in de auto te stappen. ,,E-mail, telefoonnummer en bankgegevens zijn bij ons geverifieerd. En wat heel belangrijk is, zijn de recensies. Als je kunt kiezen tussen iemand zonder profielfoto's of iemand mét foto en lovende recensies, dan kies je die natuurlijk.''Cijfers over het gebruik in Nederland wil ze niet geven. Wereldwijd zijn er al 20 miljoen Blablacar-gebruikers in negentien landen.Blablacar wordt niet zoals taxidienst Uber bestookt met rechtszaken. Het grote verschil is dat je een rit via Blablacar niet kunt bestellen. Iemand rijdt en je kunt meerijden tegen een vergoeding. ,,Onze rijders mogen ook geen winst maken. Het is echt delen van de kosten,'' zegt Smeets.