Nieuws Actueel

'Blokker's nieuwe winkelformule is succesvol'

Caroline Spilt 7 mei 2015

Blokker aanbieding

De nieuwe winkelformule van Blokker is succesvol, claimt de winkelketen. In de acht winkels waar de formule sinds enkele maanden wordt toegepast, ligt de omzet 'duidelijk' hoger dan in de oude situatie. Hoeveel hoger precies, wil Blokker niet zeggen.

In de acht zogenoemde pilotwinkels zijn onder andere nieuwe producten geïntroduceerd en is de indeling veranderd. Medewerkers zijn uitgerust met een tablet waarmee de klant snel van extra informatie kan worden voorzien. Blokker zet daarnaast sterker in op onlineactiviteiten.

De winkels nieuwe stijl zijn onder meer te vinden in Amsterdam en Den Haag. De huishoudwinkelketen opent voor de zomervakantie nog vijf andere geheel vernieuwde filialen, onder meer in Purmerend en Bergen op Zoom. Later dit jaar volgen nog enkele tientallen winkels.

ReorganisatieBlokker maakte in februari een grote reorganisatie bekend. Daarbij zouden aanvankelijk 440 arbeidskrachten worden ontslagen. Later werd dit aantal na overleg met de vakbonden verlaagd naar 390.

De huishoudketen, met in Nederland vijfhonderd eigen winkels en honderd franchisewinkels, greep in omdat de omzetten terugliepen. Blokker Holding, waaronder ook ketens als Marskramer, Big Bazar en Intertoys vallen, boekte in 2013 een nettowinst van 61 miljoen euro en een omzet van 2,5 miljard euro. Dat was respectievelijk 5 en 4 procent lager dan in het voorgaande jaar. De cijfers over 2014 zijn nog niet bekend.