Nieuws Actueel

Ex-minister Karla Peijs had zorgen over AnsaldoBreda

Van onze redactie 28 mei 2015

Image 4954054

Dat zei voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (2003-2007) vanmorgen tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra, die te weten wil komen waarom de flitstrein Fyra, die op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid moest gaan rijden, veel te laat klaar was en wegens ernstige mankementen maar kort reed.Peijs vroeg zich af waarom een staatsbedrijf als de NS de staat zou bedonderen met een opgeklopt bod op het HSL-vervoer. ,,Opblazen van de cijfers kan niet, we stonden allemaal op het verkeerde been. Een kind kan zien dat de lijn geen 148 miljoen kan opbrengen. Er zat een gigantisch gat tussen de aanbesteding en de werkelijkheid." Als de NS niet zou bijspringen zou HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, het op termijn niet redden.Ongeoorloofde staatssteunEind 2003 vroeg HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, al om steun van de overheid. Maar Peijs zei de NS niet tegemoet te kunnen komen omdat dit ongeoorloofde staatssteun zou zijn. Ook weigerde de NS inzicht te geven in de cijfers. HSA waarschuwde voor een faillissement, maar daar was volgens Peijs nog lang geen sprake van. Was HSA toch omgevallen, dan zou naar een andere vervoerder gezocht zijn.Het ging niet om HSA op zich, maar om de hogesnelheidslijn. Het was van groot belang voor Nederland dat die er zou komen, vond Peijs.ZorgenToch was de minister bezorgd. ,,Het is nooit zo geweest dat ik de NS nooit had willen helpen." Ze besprak met NS-topman Aad Veenman de mogelijkheden, bijvoorbeeld beginnen met minder treinen, maar de conclusie was dat dit er niet in zat. Bij verandering van de overeenkomst zouden bedrijven die ook hadden geboden op het vervoer meteen met claims komen.Ook minister van Financiën Gerrit Zalm wilde de NS, grootaandeelhouder van HSA, niet helpen. Hij wilde geen steun geven op basis van slechte prognoses.