Nieuws Actueel

Bol.com sterkste retailmerk

Rik Nizet 20 mei 2015

Bol com loods webshop winkelen 1000

Bol.com is het sterkste retailmerk van Nederland. Albert Heijn en Kruidvat nemen de tweede en derde plaats in op de ranglijst. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2015 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.875 Nederlanders. Top-10 van sterkste retailmerken (+index)bol.com (100)Albert Heijn (95)Kruidvat (94)HEMA (93)IKEA (89)Action (89)Lidl (88)Blokker (87)GAMMA (83)Jumbo (79)"Bol.com is niet alleen de bekendste, maar ook de meest gewaardeerde winkel van Nederland. Bovendien voelen Nederlanders zich het sterkst verbonden met dit online warenhuis", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "In vergelijking met de nummer twee op de ranglijst, Albert Heijn, valt vooral op hoeveel hoger bol.com wordt gewaardeerd (+11%). Ondanks de relatief korte historie wordt bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst. Winkelen bij bol.com vindt de gemiddelde Nederlander zelfs leuker dan bij een fysieke winkel. De winkels van IKEA en Albert Heijn worden na bol.com als meest aantrekkelijk ervaren."Vrouwelijke koopjesjagersUit het onderzoek valt te concluderen dat consumenten liever winkelen bij webwinkel bol.com dan bij fysieke winkels en dat vooral vrouwelijke koopjesjagers buiten de Randstad op Kruidvat-aanbiedingen azen. Het kwetsbare punt van deze drogisterijketen is echter de sterke afhankelijkheid van koopjesjagers. Deze mensen bezoeken Kruidvat vrijwel uitsluitend vanwege de aanbiedingen.LidlWat opvalt onder 55-plussers is het succes van Lidl. Terwijl deze supermarktketen onder de totale bevolking op de zevende plaats staat, prijkt Lidl onder 55-plussers op de vierde plek. Lidl en Albert Heijn zijn onder dit bevolkingssegment vrijwel even populair. Albert Heijn is onder ouderen weliswaar bekender dan Lidl, maar scoort op waardering beduidend lager. Onder jongeren (18-30 jaar) is de sterke positie van H&M opvallend. De modeketen staat onder de jongere Nederlander op plaats zes.

Miss EtamHet recente faillissement van Miss Etam is op basis van de resultaten van het merkonderzoek geen al te grote verrassing. Zo nam Miss Etam wat betreft groeiverwachting een magere 64e positie in. Terwijl ketens als de Bijenkorf, H&M en Zara zich wél duidelijk onderscheiden van de concurrentie, is dit bij Miss Etam nauwelijks het geval is. Weinig onderscheidend vermogen bij het failliete Miss Etam is ook een probleem bij kledingzaak Bristol, doe-het-zelf-ketens Formido en Multimate en de supermarkten SPAR, EMTÉ en Coop. Financiële problemen schuiven retaildirecteuren vaak af op de kwakkelende economie en de opkomst van online concurrentie. De ware oorzaak van de problemen ligt echter veelal bij het gebrek aan relevant onderscheid. Terwijl succesvolle ketens als IKEA en Action topscores behalen op de merkpersoonlijkheidsfactor ‘uniek’ (respectievelijk nummer 1 en 2 op deze factor), lukt het veel ketens niet om relevant te vernieuwen. BlokkerHet in problemen verkerende Blokker wordt als een saai winkelconcept gezien (nummer 1 op de factor ‘degelijk’ en nummer 62 op de factor ‘gedurfd’). De consument heeft weliswaar een duidelijk beeld van het Blokker-assortiment, maar heeft grote twijfels bij de relevantie van dit aanbod, onder andere vanwege het beperkte fun-element van het assortiment (nummer 17 op deze factor) en de beperkte kwaliteitsperceptie (nummer 19 op deze factor). Een groot aantal retailketens moet snel in actie komen om tot een onderscheidende marktpositie te komen. Zo mist dit noodzakelijke onderscheid nu bij kledingzaak Bristol (positie 86 op de factor ‘onderscheidend assortiment’), de doe-het-zelf-ketens Formido (#97) en Multimate (#96) en de supermarkten SPAR (#89), EMTÉ (#94) en Coop (#91). WarenhuizenOndanks dat een aantal warenhuizen het moeilijk heeft, bezitten deze merken veel omzetpotentie. De drie grote warenhuizen bezitten zelfs gemiddeld de meeste merkkracht van alle retailsegmenten. De verschillen tussen HEMA (nummer vier in de top-100 van sterkste retailmerken), V&D (nummer 15) en de Bijenkorf (nummer 26) zijn echter groot. De Bijenkorf is weliswaar het zwakste merk van de drie, maar dit heeft met name te maken met het krimpende aantal vestigingen. Onder de eigen klanten doet de Bijenkorf het namelijk erg goed. Met slechts tien vestigingen lukt het het warenhuis om klanten sterk aan zich te binden. Het succes is te danken aan de focus op kwaliteit (2e positie onder klanten op deze factor), een sterk onderscheidend assortiment (1e positie onder klanten op deze factor) en zeer aantrekkelijke winkels (4e positie op deze factor).Ondanks de soms verontrustende berichten over HEMA heeft dit warenhuis veel krachtige ingrediënten in huis om financieel succesvol te worden. HEMA zal echter veel energie moeten stoppen in het afschudden van het degelijke, goedige imago en het creëren van een actieve en vernieuwende rol in de markt. Als HEMA zich teveel blijft richten op lage prijzen, dan zal het waarschijnlijk moeilijke tijden tegemoet gaan. De uitdaging bij V&D is een stuk groter. Dankzij de enorme merkkracht die het warenhuis sinds 1887 heeft opgebouwd, bestaan er nog steeds interessante kansen om tot een financieel aantrekkelijke marktpositie te komen. Of dit mogelijk is met het brede netwerk van 63 vestigingen is echter de vraag.