Nieuws Actueel

Bornenaar doet meer boodschappen in eigen dorp

Van onze redactie 29 oktober 2015

Borne binnenstad Emiel Muijderman

En dat is voor een groot deel aan de eigen inwoners te danken, want die kiezen steeds vaker voor de eigen Albert Heijn of Nettorama. De bestedingen aan boodschappen in Borne stegen van 89 naar 93 procent.Het zijn enkele conclusies uit het koopstromenonderzoek. Dat geeft weer hoeveel mensen uit gemeenten in eigen woonplaats winkelen en hoeveel elders de detailhandel bezoeken. Een van de conclusies is dat Bornenaren minder naar Hengelo gaan voor hun supermarktinkopen, terwijl tegelijkertijd meer Hengeloërs in deze buurgemeente komen winkelen.HengeloDe supermarktomzet steeg door besteding van eigen inwoners met 5,8 miljoen, door uitgaven van bezoekers van elders, met name uit Hengelo, met een half miljoen. Overigens gaat het meeste geld van Bornenaren dat buiten de eigen gemeente wordt besteed naar Hengelo: 5 procent van de uitgaven.

Ook bij de niet-dagelijkse uitgaven spelen Hengeloërs een aardig grote rol. Zij dragen 8 procent aan de omzet bij: 3 procent meer dan vijf jaar geleden. Bornenaren zelf gaven in deze sector 3,3 miljoen minder uit. Er wordt meer uitgegeven elders, met name in Hengelo, maar ook aan inkopen via internet. Op dit moment wordt 2,9 miljoen via internetaankopen uitgegeven, tegenover 1,4 miljoen in 2010. Dat is 3 procent meer van de totale uitgaven van inwoners. Bovendien speelt de crisis hier een rol: mensen hebben over het algemeen minder te besteden en worden voorzichtiger met geld uitgeven.DalersMet name bloemen en planten (56 procent van de uitgaven), huishoudelijke artikelen (53), schoenen (42), doe-het-zelfartikelen (40) en kleding (37) worden veel in eigen dorp gekocht. Elektronica (21) en woninginrichting (19) juist niet, waarbij wel geldt dat een bezoekje aan de zaken op Plein Westermaat als winkelen buiten het dorp geldt, al ligt het plein dichter bij de Bornse woningen dan bij de Hengelose. Voor al deze niet-dagelijkse uitgaven geldt dat er vijf jaar geleden veel hogere percentages genoteerd werden. Sterkste dalers: doe-het- zelfartikelen (-43 procent) en elektronica en woninginrichting (beide -28). Over de hele linie dalen de uitgaven met 11 procent, landelijk is de daling 12 procent. Behalve internet profiteert Hengelo hiervan: de uitgaven in de buurstad stegen met 3 procent, naar 39.KoopzondagDe koopzondagen wegen stevig mee bij de groei. Deze worden veel meer bezocht. En dat gebeurt ook vaker in eigen dorp dan voorheen. Overigens bezoekt 46 procent nooit een koopzondag. Dat was in 2010 nog 65 procent. Ook hier doen de supermarkten goede zaken.InternetWinkelen via internet gebeurt tegenwoordig door 81 procent van de Bornenaren. Dat was vijf jaar geleden nog maar 43. Ook wordt vaker online gewinkeld dan in het verleden. 39 procent doet dit een keer per maand of vaker. Dat was eerder nog maar 15 procent. Daarmee scoren Bornenaren overigens lager dan inwoners van vergelijkbare gemeenten.