Nieuws Actueel

Branche maakt een zooitje van toeristentaks

Heleen Boex 18 november 2015

Hoteltoeristentaksvakantiehuisgroot

Hotels en accommodaties springen uiterst creatief om met de toeristentoeslag. Administratie- en afhandelingskosten, servicekosten, zuiveringsheffing en energiebelasting; alles wordt op één grote hoop geveegd. Daar rolt een bedrag uit dat bij ruim 40 procent van 237 onderzochte hotels en bungalowparken hoger uitvalt dan de toeristenbelasting die de gemeente heft.

De Consumentenbond pleit voor afschaffing van de toeristenbelasting. De consument moet in één opslag zien wat hij voor een kamer of huisje moet betalen en niet achteraf verrast worden door vage kosten.

Het is een rommeltje, concludeert de consumentenorganisatie, en daar is de klant de dupe van.

'Andere stadsbelastingen'"Het is voor de consument heel onduidelijk waar hij precies voor betaalt," zegt woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Nu is het vaak zo dat hij pas bij de laatste stap van zijn internetboeking wordt geconfronteerd met bijkomende kosten. Of hij in het hotel ineens nog een extra bedrag moet betalen. Terwijl de klant in één oogopslag moet kunnen zien wat hij kwijt is aan extra kosten."

Het Hampshire Hotel in Mijdrecht vormt een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Het hotel vraagt 2,50 euro als toeslag, waar de toeristenbelasting 0,87 euro per persoon per nacht bedraagt. Het verschil zit 'm in 'andere stadsbelastingen' die het Hampshire ook aan de gasten doorberekent, weet woordvoerder Ezra Rood. "We doen niets onrechtmatigs."

Rood stelt dat 90 procent van de aangesloten hotels gewoon de toeristentaks vragen die ook de gemeente rekent. Mijdrecht zou een uitzondering vormen op de algemene prijsstelling.

"We gaan met deze franchisenemer in gesprek; we zouden graag zien dat dit gelijk wordt getrokken."

De Consumentenbond ziet liever dat de toeristenbelasting helemaal wordt afgeschaft. Sinds een eerdere steekproef van de bond uit 2007 is de toeslag die een consument betaalt bij het boeken van een accommodatie er absoluut niet duidelijker op geworden.

Van der Staak: "Consumenten weten zelf meestal niet wat de toeristenbelasting bedraagt. Ketens maken daar gebruik van door de officiële belasting eigenhandig te verhogen. Heel raar."

Terwijl driekwart van de Nederlandse gemeentes toeristenbelasting heft, wordt het geld lang niet altijd besteed aan voorzieningen voor toeristen, waarvoor de heffing in de jaren zeventig in het leven werd geroepen. "Het geld verdwijnt in de algemene middelen."

Extra takenZonder het toeristische zakcentjes houden gemeentes geen geld meer over voor onderhoud van wegen of het plaatsen van bloembakken, zaken waar ook toeristen baat bij hebben. "Gemeenten hebben zeer beperkt mogelijkheden tot het heffen van belastingen, terwijl ze wel extra taken krijgen", zegt Esther Verhoeff van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). "Wij keuren dit gedrag van hotels ook af, maar voor gemeentes is het mooi om dit kleine beetje extra binnen te halen."