Nieuws Actueel

Briefje erbij maakt het kerstpakket persoonlijk

Heleen Boex 11 december 2015

Kerstpakket Kleinigheid

Nu de chocoladeletter is verorberd, staat het kerstpakket klaar. Iedere werknemer vindt zo'n blijk van waardering aangenaam. Maar waar doet een baas goed aan? Wie veel blije gezichten wil zien op de kerstborrel, kiest voor een kleinigheid met een persoonlijke brief, adviseert de etiquettedeskundige in het AD.

"Het is elk jaar weer waardeloos." Docent Elbert Visser heeft een uitgesproken mening over de kerstpakketten die hij krijgt van de Hogeschool van Rotterdam. Over zijn werkgever niets dan goeds, maar die jaarlijkse teleurstelling over het kerstgeschenk zou Visser zichzelf graag besparen.

"Nu we steeds dichter bij kerst komen, wil ik dat pakket wel hebben. Zo ben ik dan ook weer. Je wilt toch weten wat erin zit. Dan neem ik het mee naar huis, zet het op tafel en maak het samen met mijn vriend open. Altijd weer een zucht van teleurstelling. Een blikje zalm, îles flottantes. Het is goedkope rotzooi, nooit echt lekker." Het ultieme kerstpakket voor werkend Nederland moet nog worden bedacht. Tot die tijd is het een kwestie van uitproberen, en incasseren dat je de helft van het bedrijf geen plezier doet. Geef je een saunabon, dan maakt niemand er gebruik van, bang zijn baas tegen het blote lijf te lopen. Met een cadeaubon - praktisch, maar onpersoonlijk - maak je je er weer te makkelijk vanaf. Geef je een accountant geurkaarsen en badschuim van Rituals, dan belandt het bij zijn vrouw. Met een creditcardhouder voor verpleegkundigen, krijg je het omgekeerde effect.

KleinigheidWat leg je onder de kantoorboom voor een maximaal kerstgevoel bij het personeel? Ga er in ieder geval vanuit dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken, stelt Anouk van Eekelen, deskundig op het gebied van zakelijke etiquette. Als je die realiteit hebt weggeslikt, is het zaak je te verplaatsen in je medewerkers. "Je weet zelf het beste wie er bij je werkt. Probeer daar een cadeau bij te bedenken. Geef geen golfclinic, omdat je dat zelf leuk vindt. Wellicht vinden sommige werknemers dat ook leuk, maar je loopt het risico dat de helft niks met golf heeft."

Van Eekelen raadt een kleinigheid aan. Met een duur geschenk loop je de kans dat medewerkers die er niks aan vinden, zich alleen al door het prijskaartje schuldig voelen. En schrijf er een brief bij, dat geeft elke fles champagne of kaasplank toch een persoonlijk tintje. "De begeleidende brief is eigenlijk veel belangrijker. Daarin kun je toelichten waarom je een kerstpakket geeft."

Als je dan toch voor een voedselpakket gaat, stop er dan minder producten van hogere kwaliteit in, stelt retaildeskundige Paul Moers. En werk in thema's, bijvoorbeeld een land. "Neem Italië, dan geef je een goede olijfolie, mooie kruiden, een kookboekje met Italiaanse gerechten. Een goed alternatief als je een bon te onpersoonlijk vindt."

Doos vol lekkersGeef ziekenhuismedewerkster Trudie van der Velden maar gewoon het ouderwetse kerstpakket, een doos vol lekkers. "Het is altijd een verrassing en d'r zitten altijd wel leuke dingetjes in." In de praktijk krijgt ze nu al jaren een cadeaubon waarmee ze op internet iets van haar gading kan uitzoeken. De bureaulamp die ze vorig jaar koos, ligt nog altijd in de verpakking. "Het gaat natuurlijk om het idee, maar ik vind een doos veel leuker om te krijgen."