Nieuws Actueel

Burgerkoeriers in de strijd tegen stadsfiles

Winkelbezoekers een kleine vergoeding betalen om een pakketje af te leveren bij hun buurtgenoten. Het zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn bij het aanpakken van een ergernis van veel Rotterdammers: stadsfiles.

Dénis van Vliet 29 februari 2016

Stadsfile

Dat stelt transportprofessor Niels Agatz van de Rotterdam School of Management (RSM). Hij onderzocht aan de hand van gegevens van een winkelketen, die zowel online als fysiek actief is in Rotterdam, in hoeverre het autogebruik kan worden teruggedrongen. "Alleen al voor deze ene specifieke keten kan het aantal bezorgkilometers met 20 tot 30 procent worden verminderd. Er hoeft immers geen koeriersdienst meer te worden ingezet. Het personeel geeft het pakketje mee aan een klant die toch al in de winkel is.''

Mocht het 'pakketpoolen' massaal worden omarmd door burgers en bedrijfsleven, dan zou het autogebruik binnen Rotterdam jaarlijks met tienduizenden kilometers omlaag kunnen. En dat bevordert de verkeersdoorstroming. De stad staat volgens cijfers van navigatiekastjesmaker TomTom hoog in de stadsfile top 10. Bij opstoppingen duurt een reis gemiddeld 19 procent langer dan wanneer iemand kan doorrijden. Alleen in Den Haag, Amsterdam en Groningen is de doorstroming slechter.

Volgens Agatz is pakketpoolen voor klanten een mooie manier om een centje bij te verdienen. "Mensen dragen bovendien bij aan een beter milieu én leren hun buren beter kennen. Het voordeel voor bedrijven is dat een burgerkoerier minder kost dan een professionele bezorger.''

Agatz is niet bang dat deze bezorgwijze de doodsteek wordt voor postbezorgers. "Zij zullen altijd nodig zijn, al is het alleen maar omdat deze manier van bezorgen niet werkt in dunbevolkte gebieden.'' Over diefstal maakt hij zich evenmin zorgen: "Winkeliers weten aan wie ze wat meegegeven. Komt een pakketje niet aan, dan spreek je de koerier daarop aan. Tegen diefstal kun je je bovendien verzekeren en vergeet niet: ook bij PostNL raakt wel eens een pakketje kwijt.''

Agatz deed het idee op in de VS, waar supermarktgigant Walmart het al beproefde. In ons land werken enkele beginnende bedrijfjes aan software om het pakketpoolen ingeburgerd te krijgen.