Nieuws Actueel

Campagne tegen uitbuiting van schoonmakers in de horeca

Caroline Spilt 28 mei 2015

‘Stop smerige praktijken in de schoonmaakbranche.’ Dat is de boodschap van de campagne van Meld Misdaad Anoniem (M.) tegen arbeidsuitbuiting in de schoonmaak die vandaag van start gaat. Centraal in de campagne staan het herkennen van signalen van arbeidsuitbuiting, bewustwording van het probleem en het stimuleren om informatie te melden.

In de schoonmaakbranche zijn bedrijven actief die hun personeel uitbuiten. Mensen worden gedwongen lange dagen te maken, worden onderbetaald en zijn verplicht om op hun werk te overnachten. Vaak is er sprake van dwang, geweld, chantage en misleiding. Deze bedrijven verdienen grof geld, terwijl slachtoffers leven en werken in erbarmelijke omstandigheden.

CampagneHorecamedewerkers zijn een belangrijke doelgroep van de campagne. In veel restaurants, café’s, hotels en vakantieparken hebben medewerkers direct contact met ingehuurd schoonmaakpersoneel. Het is belangrijk dat horecamedewerkers signalen van arbeidsuitbuiting herkennen en dit melden. In een korte animatie worden zij geconfronteerd met de problematiek van uitbuiting.

Slecht werkgeverschapDe Inspectie SZW zet zich actief in tegen slecht werkgeverschap. Veel waardevolle (dader)informatie blijft echter onder de radar. De campagne van Meld Misdaad Anoniem stimuleert betrokkenen om informatie te melden bij de Inspectie SZW of anoniem via M. Deze signalen kunnen slachtoffers redden en criminelen aanpakken.