Nieuws Actueel

Cashen dankzij de vergrijzing

Geert Nijland 17 december 2015

Janderijk

Transporteur Jan de Rijk groeit flink. Een nieuwe overname staat voor de deur, schrijft het Brabants Dagblad. ‘Winst boek je met slim plannen.’

Het indrukwekkende terrein van transportbedrijf Jan de Rijk op het Roosendaalse Majoppeveld gaat gebukt onder een deprimerende regenbui. Toch straalt het gezicht van directeur Sebastiaan Scholte. En daar is reden voor. Hij leidt een toonaangevende transportonderneming die op het punt staat een nieuwe overname te doen. Na in september Omega Logistics in Houten te hebben overgenomen, volgt binnenkort hoogstwaarschijnlijk het Eindhovense De Rooy Logistics. "We hebben nu negenhonderd wagens voor ons rijden, waarvan zeshonderd eigen wagens. Als de overname van De Rooy doorgaat, komen daar nog eens tachtig wagens bij", zegt Scholte.

25 vestigingenIn zijn 45-jarig bestaan is Jan de Rijk Logistics uitgegroeid tot een speler van formaat. Bij het bedrijf werken 1.200 mensen, er zijn 25 vestigingen in vijftien landen en de jaaromzet bedroeg vorig jaar 184 miljoen euro. In totaal is er 130.000 m2 aan eigen opslagterrein beschikbaar. In Nederland zijn er onder meer vestigingen in Roosendaal, Eindhoven, Beilen, Meppel en op Schiphol. Dat laatste is niet vreemd, want Jan de Rijk moet het voor een belangrijk deel hebben van de luchtvaart. Scholte: "We hebben een naam hoog te houden in het vervoer van vliegtuigmotoren. Dat is zeer specialistisch werk. Daarnaast verzorgen wij veel vervoer tussen luchthavens in Europa. De goederen worden pas officieel ingevoerd als wij ze hebben afgeleverd. We zijn op beide gebieden marktleider in Europa. De luchtvaartmaatschappijen zijn onze klanten. Ons transport is voor 40 procent een verlengde van de luchtvaart."Luchtvaart Opvallend is dat Jan de Rijk, ondanks de strategische ligging in West-Brabant van de hoofdvestiging, weinig rijdt op de havens van Antwerpen en Rotterdam. De focus ligt op de luchtvaart. Daarnaast rijden er bijna dagelijks twee treinen van elk 32 wagons op en neer van Venlo naar Italië met veelal hoogwaardige goederen. „Goed voor het milieu. Zo’n trein scheelt meteen een hoop vrachtwagens op de weg. We merken dat klanten steeds meer met het milieu bezig zijn. Al is het meestal wel zo dat de vervoerskosten uiteindelijk de doorslag geven”, zegt Scholte. De Rijk levert goederen aan ongeveer 1.500 winkels in de Benelux. „Het gaat om speelgoed, schoenen en huishoudelijke apparaten. Pakjesvervoer doen we niet. De stijgende internetverkoop is niet aan ons besteed. Het is door de grote fijnmazigheid niet onze markt.”Vergrijzing De fijnmazigheid is voor Jan de Rijk geen probleem bij het vervoer van medicijnen en medische hulpgoederen. Daar specialiseert het bedrijf zich steeds verder in. Scholte: "We zien daar door de sterke vergrijzing een groeimarkt in. De overheid moet op de toenemende zorgkosten bezuinigen en dat kan voor een deel door het eigen vervoer van ziekenhuizen en zo te schrappen. Wij nemen dat graag over van de medische instellingen. Dit soort logistieke processen horen ook niet thuis in de gezondheidszorg.” Toenemend milieubewustzijn, vergrijzing. De transportsector komt veelal direct in aanraking met maatschappelijke ontwikkelingen. Dat merkt Jan de Rijk Logistics ook aan de vluchtelingenstroom."De vluchtelingencrisis treft ons zeer. We zijn groot in het vervoer op Engeland. Jaarlijks gaan we 20.000 keer op en neer. Als er dan bij de tunnel door lange de wachttijden oponthoud is, levert dat veel verlies op. De vele migranten bij Calais proberen daar via vrachtwagens de oversteek te maken. Onze wagens kunnen ze door de goede beveiliging niet in, maar zeiltrailers zijn natuurlijk zeer kwetsbaar. Als ze eenmaal binnen zitten en je vervoert voedsel, dan kun je de hele lading weggooien. De migranten doen hun behoefte in de wagens. We weten van collega’s dat ze hierdoor tussen juni en oktober grote verliezen hebben geleden. Daar komt bij dat er klanten zijn die vanwege de vluchtelingencrisis afhaken. Ze willen het risico niet lopen.” AziëDe band met de luchtvaart levert Jan de Rijk nog een ander maatschappelijk en economisch inzicht op. Scholte: "We merken dat het in Azië nu economisch wat minder gaat. De zwakke euro speelt de import vanuit Azië ook parten. In Nederland kan het dan wel beter gaan, de wereldeconomie heeft het moeilijk. In de luchtvaart merk je de recessie sneller dan in de zeevaart waar goederen soms zes weken nodig hebben om ergens te komen.” Maar Scholte sombert niet. Jan de Rijk ligt op koers.

Er is volgens hem veel te winnen met innovatie. "We werken samen met Dinalog in Breda (logistiek instituut, red.) in veel projecten waarvoor Europese subsidies beschikbaar zijn. Winst boek je met slim plannen. Ict is dus erg belangrijk geworden in de logistiek. We willen een voortrekkersrol vervullen. Het scheelt bijvoorbeeld een hoop geld als de bandenspanning van de vrachtwagens altijd in orde is. Bij ons wordt die automatisch gescand bij het verlaten van het terrein. We rijden hier ook met een testmodel van een hybride vrachtwagen. Met universiteiten bekijken we hoe verschillende soorten vervoer beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Dat soort ict-systemen zijn er nu niet. We hopen veel te winnen door beter te kijken naar de logistieke omgeving. Slimmere vervoers- en planningsystemen hebben de toekomst.”