Nieuws Actueel

Cerro Azul in Almelo levert producten aan alle Wereldwinkels in Nederland

Van onze redactie 19 oktober 2015

Cerro Azul Almelo Lars Smook

Binnen houdt Cerro Azul een fair. Alleen voor buitenlandse producenten van producten die het Almelose bedrijf importeert en bestuursleden en inkopers van alle 365 Wereldwinkels in Nederland, die ze verkoopt. Maar niet voor publiek. "Heel Almelo hoeft niet te weten dat we hier zitten", zegt salesmanager Klaas Kuipers. Hij meent het. Liever ziet hij dat de verkopers in de Wereldwinkels het verhaal achter de producten vertellen. En daarom is de ontmoeting tussen producenten uit onder meer Swaziland en Zuid-Afrika en de Nederlandse verkopers zo nuttig, meent hij. "Je ziet anno nu steeds meer supermarkten die ook fairtradeproducten verkopen. Maar in Wereldwinkels kan het personeel jou het verhaal achter die producten vertellen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50 procent van de Nederlanders best meer wil betalen voor een product, als maar bekend is waar het vandaan komt."

Prins ClausNeuteboom Koffiebranders levert al jaren Max Havelaar-koffie. Kuipers: "In 1986 was Prins Claus de eerste met een pakje Max Havelaar-koffie. Uit de branderij van Neuteboom. Het bedrijf heeft die voorliefde voor fairtradeproducten altijd gehouden. Na koffie kwamen thee en andere producten. Cerro Azul is sinds 2012 onderdeel van Neuteboom."

WerkgelegenheidKuipers leidt zijn gevolg door de groothandel in Almelo. Voorbij metershoge stellingen, volgepakt met producten afkomstig uit de hele wereld. En langs Zuid-Afrikanen en Swazilanders die bezoekers laten proeven van hun lekkernijen. Cerro Azul importeert cacao uit Ghana, wijn en specerijen uit Zuid-Afrika, chutneys en jam uit Swaziland en thee uit Sri Lanka. "Koffie is het enige product dat we hier in Almelo maken. De ingrediënten daarvoor halen we overal in de wereld vandaan. Uit 35 landen." Blauwe heuvel, is de vertaling van de Spaanse naam Cerro Azul. De naam staat volgens het bedrijf symbool voor gebieden waar mens en natuur elkaar 'ontmoeten'. De mensen die in die landen op de plantages en akkers werken, kunnen dankzij de Nederlandse en ook Belgische consument in hun levensonderhoud voorzien. "En niet alleen de mensen die bijvoorbeeld werken op de theeplantages in Sri Lanka, maar ook de vrachtwagenchauffeur die de thee naar de haven rijdt en de drukker van de doosjes waar de theezakjes in worden verpakt. Je kunt de grondstoffen uit die landen naar Nederland halen, maar daarmee maak je in die landen niet het verschil. Al moeten de mensen het daar wel zelf doen. Wij doen niks, we creëren alleen werk. Door bij hen producten af te nemen. Als ik in Swaziland ben en interesse toon in een bepaalde jamsoort, is de eerste vraag die ik krijg: hoeveel jam denk je hiervan te kunnen verkopen? Zij zijn gebaat bij handel, bij werk. Want werk betekent inkomen."

Een fractie duurder Toch staat de gemiddelde Nederlander erom bekend naar de winkel te gaan waar een product het goedkoopst is. "Maar een verschil met fairtradekoffie is er bijna niet meer", countert Kuipers. Dan, na enig aandringen: "Oké, onze producten zijn misschien een fractie duurder. Maar ook exclusiever." Hij weet het mooi te verpakken. Kuipers blijft tenslotte een salesmanager.

Bezoekers van de fair van Cerro Azul proeven een fairtradebiertje van het merk Mongozo. Het bier wordt gebrouwen volgens Afrikaanse recepten. Foto: Lars Smook