Nieuws Actueel

Chauffeurs UberPop geven op in Rotterdam

Van onze redactie 24 juni 2015

Image 5026429

Volgens een woordvoerder van het Amerikaanse bedrijf zouden vanwege de politieke onrust over UberPop steeds minder chauffeurs voor de dienst willen rijden. Omdat het slecht is voor het imago van Uber als auto's te lang op zich laten wachten, is besloten alleen nog voor een select groepje vaste klanten te rijden. In de praktijk is daar echter weinig van te merken, bevestigen meerdere Rotterdamse taxi-ondernemers. ,,Heel dat UberPop ligt op zijn gat'', zegt Mike van Wanum van Taxi St. Job. Volgens hem zien ook collega's geen snorders meer die klanten oppikken op straat. NergensOp Rotterdam Centraal, waar het landelijk protest tegen UberPop begon, is niemand meer bezig met de Amerikaanse taxidienst. ,,Je ziet ze nergens meer'', zegt chauffeur Hafid. Hij laat zien dat ze met de app niet meer te bestellen zijn. Volgens hem komt dit vooral door de boetes die de snorders krijgen als ze worden betrapt en de acties van taxichauffeurs in grote steden. Toch zijn de taxi-ondernemers er niet helemaal gerust op. De Tweede Kamer wil de regels voor de taxibranche versoepelen, zodat het makkelijker wordt om dit vervoer aan te bieden. Veel taxi-ondernemers zien daar een poging in om UberPop alsnog te legaliseren. ,,Het gevaar is nog niet geweken'', zegt Van Wanum. Chaos Het pleidooi van de Kamer om te experimenteren in de grote steden zou een eerste stap kunnen zijn naar het wettelijk mogelijk maken van diensten als UberPop. Als de Kamer haar zin krijgt, heb je pas echt ellende, waarschuwt taxichauffeur Karim. ,,Dan kan iedereen taxichauffeur worden en ontstaat er chaos.'' Actie Veel ondernemers, vooral die zijn aangesloten bij de grotere taxicentrales, zullen dat volgens hem niet pikken. ,,Sommige mensen hebben duizenden euro's geïnvesteerd. Die komen echt wel in actie.'' Acties Rotterdamse taxichauffeurs waren vorig jaar de eersten in Nederland die in actie kwamen tegen het goedkopere UberPop, dat in de grote steden steeds meer terrein won. Het protest breidde zich al snel uit naar andere grote steden en de acties werden steeds grimmiger. Pas nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een inval deed bij het hoofdkantoor van Uber, de administratie in beslag nam en een medewerker arresteerde, werd het weer rustig.