Nieuws Actueel

Chocosnack Twix gaat weer als Raider door het leven

Van onze redactie 30 september 2015

Image 5289440

Twix word weer Raider. In België verkrijgbaar bij AH pic.twitter.com/mg3TviQwAr

— Jaak Vandendries (@jaakvandendries) 30 september 2015

,,Als u nog weet dat Twix eerst Raider heette..." Het is de intro van een vaak gedeeld bericht op sociale media. Want wie jonger is dan dertig weet wellicht niet dat de chocoladereep voor 1991 door het leven ging als Raider. Toch blijft die naam in het geheugen gegrift, als een soort symbool van nostalgie. ,,Er zijn nog steeds consumenten die ons benaderen met de vraag wanneer Raider terugkomt", vertelt Emily Bom van Mars Netherlands aan De Morgen. ,,Daarom hebben we besloten om eenmalig Raider weer op de Nederlandse markt te brengen." Een slimme marketingtruc, want sociale media staan intussen vol met foto's van die nieuwe, of ja, oude Raider. Waarom is men niet eerder op dat idee gekomen?

Spaarzaam,,Het is een slimme stunt, maar ook eentje die je niet te vaak kunt doen", zegt Tim Smits, docent marketingcommunicatie aan de KU Leuven. ,,Nostalgie verkoopt, maar je moet er spaarzaam mee omspringen. Een product drie jaar lang in een retroverpakking steken, werkt niet. Maar wanneer het gelimiteerd en schaars is, zet het aan tot aankoop." Hoewel de verpakking van Twix in een identieke gouden wikkel zit, met een logo in hetzelfde lettertype als Raider, blijven consumenten gehecht aan de naam. Was die naamswijziging dan zo'n goed idee? Smits: "Had het nu nog Raider geheten, werd dat nog af en toe gekocht door mensen van mijn leeftijd, die intussen wat op hun gewicht moeten letten. Door het van naam te veranderen, werd er nieuw leven ingeblazen in de reep en een jonger segment aangeboord."