Nieuws Actueel

CO2-normen bijtelling aangescherpt

Lotte Grimberg 23 oktober 2014

De CO2-normen voor de fiscale bijtelling van zakelijke auto's worden per 2016 flink aangescherpt. Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën donderdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Auto'sMet ingang van 2016 verdwijnt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's. Ook verdwijnen de bijtellingscategorieën van 4 en 7 procent voor deze auto's. Leaseauto's in deze categorieën komen in dat jaar in de 14 procentcategorie te vallen. Volledig elektrische auto's komen in 2016 in de bijtellingscategorie van 7 procent.

BijtellingIn de categorie van 20 procent bijtelling vallen auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram. Auto's met een uitstoot daarboven komen in de categorie van 25 procent bijtelling.

Volgens Wiebes moeten de CO2-normen aangescherpt worden om de belastinginkomsten op peil te houden. De wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zijn volgens de staatssecretaris budgetneutraal.

RijdersDe bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen.

MarktverstoringDe nu voorgestelde aanpassing van de bijtellingcategorieën leidt volgens brancheorganisatie Bovag tot forse extra marktverstoring. "Auto's van de zaak (met uitzondering van de categorie 25 procent) gaan meer bijtelling betalen. Dat levert de schatkist 37 miljoen euro op. Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér in plaats van minder marktverstoring.''

Volle mepImmers, zegt de Bovag, het gros van de markt gaat de volle mep betalen (25 procent), of neemt de plugin hybride variant met 14 procent bijtelling. "Dat verschil in bijtelling is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu.''

Bovag is daar zeer ontstemd over en stuurt de Tweede Kamer een alternatief plan, waarbij het huidige aantal bijtellingscategorieën behouden blijft, maar de onderlinge verschillen kleiner worden.