Nieuws Actueel

Coen Kienhuis van Kienhuis bouwmanagement: ‘Er zijn meer wegen die naar Rome leiden’

Van onze redactie 21 augustus 2015

ZM Kienhuis 1 1 1

“De passie voor bouwmanagement dateert vanuit mijn jeugd. Vanuit de MTS liep ik vanaf mijn achttiende stage bij een bouwtechnisch technisch adviesbureau in Albergen. Ik was er ook op vrije dagen en soms in de avonduren, zo fascinerend vond ik het. Nadat ik de HTS had afgemaakt, kwam ik in loondienst en in 1999 - ik was zelf 28 - vroeg de eigenaar me of ik de zaak wilde overnemen. In een eerste reflex riep ik volmondig ‘ja’, maar uiteindelijk kwam ik niet tot overeenstemming over het financiële gedeelte.

UitdagingMijn schoonvader, een echte ondernemer die me vaak met raad en daad bijstond, zei toen: ‘waarom begin je niet voor jezelf?’. Dat moest ik even scherp krijgen, maar na de plussen en minnen tegen elkaar te hebben afgewogen, besloot ik de uitdaging aan te gaan. Mijn vrouw, ook onderneemster, gaf er zelfs haar lijstenmakerij annex cadeaushop voor op. We konden in de voormalige lijstenmakerij een kantoortje inrichten en zo zijn we op 1 januari 2000 heel kleinschalig begonnen. Het mooie was wel: voor de begindatum had ik al een aantal opdrachtgevers binnen, waaronder een supermarkt in Renesse, waarvan de eigenaar per se wilde dat hij mijn eerste klant zou zijn.

Uitstraling Ik wilde en wil per definitie vak- en maatwerk afleveren. Dat perfectionistische zit nu eenmaal in me. Dat had ik ook in loondienst al: wat af moet, moet af, op een goede en betrouwbare manier. In 2002 kocht ik de grond voor een nieuw kantoor en in 2004 werd het huidige pand gebouwd én geopend. De uitstraling past bij wie we zijn: de betonnen luifel staat voor kracht en onverwoestbaarheid, het vele glas voor transparantie en de grote deur nodigt uit om binnen te komen: iedereen is welkom.

Uitstekend Had ik aanvankelijk het idee dat ik tot acht medewerkers kon groeien, inmiddels zitten we op achttien. Het gaat uitstekend. Ook tijdens de financiële crisis zijn we blijven groeien, omdat we ons vooral richten op retail en voedingsindustrie, de branches die niet kapot kunnen. En als je eenmaal goed werk levert bij gerenommeerde klanten als Aldi en Nestlé krijg je daar ook weer de spin-off van.

Compleet product Onze kracht is dat we een compleet product bieden: we nemen voor zakelijke en particuliere klanten het ingewikkelde traject van begroten, adviseren en het begeleiden van bouwtrajecten in zijn geheel op ons. En we denken mee over de toekomst. Onze bouwmanagers zijn allen goed opgeleide bouwtechnische ingenieurs, die een duidelijke structuur kunnen aanbrengen om de gestelde doelen te realiseren. Het proces wordt nauwlettend gecoördineerd en bewaakt.

EinddoelNet als mijn bouwmanagers heb ik een zekere vastberadenheid in me. Als mensen tegen me zeggen dat iets niet lukt, probeer ik het juíst te realiseren. Waarbij ik in mijn achterhoofd heb dat er meer wegen naar Rome leiden. Zo is het ook in de golfsport, mijn grootste hobby. Iedere baan is anders, iedere slag is anders, maar uiteindelijk gaat het erom dat je het einddoel haalt. De obstakels die je onderweg tegenkomt horen erbij, maar die moet je zien te overwinnen. In de sport én in het bedrijfsleven.

Keihard werken Wat sport betreft, ik ben supporter én sponsor van Heracles Almelo. Al ben ik vernoemd naar Coen Moulijn, de legendarische aanvaller van Feyenoord. Mijn vader was een enorme fan, vandaar. Ik heb wel iets met Feyenoord, vanwege de manier van voetballen - mouwen opstropen, keihard werken, voetbal met passie - maar dat zie ik gelukkig ook terug bij Heracles Almelo.

WilskrachtZelf zijn we betrokken bij de vernieuwbouw van het stadion in Almelo, we begeleiden het bouwproces. Heracles is een warme familieclub die met relatief weinig middelen prima prestaties boekt. Met een goede visie en een dito strategie, maar ook met wilskracht, passie en plezier. Ook in die zin kun je het bedrijfsleven goed vergelijken met sport op het hoogste niveau. De kernwaarden die nodig zijn om te presteren, vind je in beide takken van sport terug. Mooi om te ervaren.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen ook verhalen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl

Foto: Twentse Zakenmannen