Nieuws Actueel

Colaatje op tijd door Hollandse rekensom

Van onze redactie 7 oktober 2015

Image 5311847

Een ijskoud colaatje in je koelkast; neem het nooit voor lief, weet Rutte sinds hij gisteren de Coca-Colatoren aan het Coca-Colaplein in Atlanta van binnen zag. Voordat het bevredigende geluid van een loskomend dopje klinkt - plop! - hebben bottelaars, distributeurs, chauffeurs en inpakkers zich het hoofd moeten breken over een efficiënte manier om dat flesje van colafabriek naar supermarkt te krijgen.Op hoeveel pallets past de bestelling van winkel A, die flessen en blikjes in verschillende maten nodig heeft? Hoeveel vrachtwagens zijn nodig om die pallets te vervoeren, en hoe pak je die vrachtwagens zo in dat ook de orders van supermarkten B tot en met Z erin passen? Hoeveel inpakkers en vorkheftrucks zet je in? Welke route moet de chauffeur nemen om dat allemaal zo snel mogelijk te bezorgen?Plannen,,De medewerkers van Coca-Cola planden dat allemaal op basis van hun eigen ervaring," vertelt Stefan Huntemann, managing director en colakenner van het Nederlandse softwarebedrijf Ortec. ,,Bedenk eens hoe moeilijk dat is in een paar uur. Je moet ook nog rekening houden met werktijden, het gewicht in de truck, de volgorde van uitladen..."Op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta praatte Huntemann premier Rutte, zijn Vlaamse collega Geert Bourgeois en vertegenwoordigers van 85 Nederlandse en Vlaamse bedrijven bij over een samenwerking tussen Ortec en Coca-Cola. Die leverde de frisdrankreus kort na de start alleen al in Noord-Amerika - waar 20 procent van de cola wordt verkocht - jaarlijks 45 miljoen dollar aan kostenbesparingen op. AlgoritmeVoorbij is de tijd dat vrachtwagens op het laatste moment vol bleken en een supermarkt een dag langer op de cola moest wachten. Dat inpakker A de kratten in 100 trucks propte, en inpakker B er de volgende dag ineens 120 nodig had. Omwegen maken chauffeurs met hun benzineslurpers niet meer. Wiskundebollebozen van Ortec bedachten software die met behulp van een algoritme nauwkeurig berekent hoeveel Coca-Cola-trucks nodig zijn, hoe ze beladen moeten worden en welke route ze moeten rijden om zo min mogelijk kilometers te maken.,,Er rijden alleen al in Noord-Amerika 10.000 colatrucks rond. Coca-Cola geeft miljarden uit aan transport en logistiek. Onze software kan dat allemaal 10 tot 15 procent efficiënter maken. En minder kilometers scheelt ook een hoop vervuiling,'' aldus Huntemann.Het bezoek van Rutte en Bourgeois aan Coca-Cola is onderdeel van hun gezamenlijke handelsmissie naar Atlanta, stad van cybertech, financiële technologie en logistiek. Atlanta is met de drukste passagiersluchthaven ter wereld een belangrijke toegangspoort tot de VS, na de EU ons belangrijkste handelsgebied. Ortec dient als inspirerend voorbeeld. Het bedrijf bereikte de absolute 'wereldtop' van de logistiek, zoals Rutte het noemt. ,,Ik heb 10 jaar bij Unilever gewerkt, waar het ook veel om logistiek gaat. Daar hadden we het grootst mogelijke respect voor wat Coca-Cola doet."