Advertorial van Tele2

Nieuws Actueel

Hoe de communicatie steeds efficiënter wordt bij Bottomline

Bottomline uit Vught - klant van Tele2 - regelt de brandstofbevoorrading voor tankstations. Door alle technologische veranderingen is het bedrijf in staat met relatief weinig mensen meer werk te verzetten.

HELGA VAN KOOTEN | De Ondernemer i.s.m. Tele2 | Foto: ROLAND J. REINDERS 23 mei 2018

Bottomline Bram Verblakt

Voor Bottomline in Vught, dat chauffeurs aanstuurt die tankstations van brandstof voorzien, hebben de veranderingen op het gebied van telecommunicatie grote gevolgen gehad. Zo'n acht jaar geleden verliep bijna alle communicatie met de chauffeurs telefonisch. Nu werken de chauffeurs met tablets met simkaarten van Tele2. Bram Verblakt (35), manager Industrial bij Bottomline: ,,Het geroezemoes op de afdeling is verstomd. Iedereen verstuurt nu de hele dag door berichtjes."

Ontwikkelingen

De communicatie mag tegenwoordig stukken effectiever verlopen, niet alle chauffeurs stonden te juichen bij de ontwikkelingen. ,,Opeens werd er van hen verwacht dat ze continu lieten weten waar ze waren. En er was ook minder persoonlijk contact. Daar moesten ze in het begin wel even aan wennen. Maar je kunt de tijd niet tegenhouden. Dit is waar we als samenleving naartoe gaan."

In de cloud

Bottomline heeft twee poten: een softwarebedrijf (15 medewerkers) en een planningsbedrijf (25 medewerkers). Vroeger maakte het softwarebedrijf vooral standalones, nu vooral webbased softwaretools. Chauffeurs krijgen hun ritten binnen via een app. ,,Iedereen werkt in de cloud. Updates kunnen makkelijker worden doorgevoerd."

In Nederland en België is de verbinding doorgaans goed, maar dat gaat niet op voor heel Europa. ,,Soms wordt nieuwe informatie verstuurd en als de chauffeurs dan net geen bereik hebben, kan dat een probleem zijn, ook omdat we dan geen onlinesupport kunnen geven. Maar er zijn steeds minder blind spots, dus met dat soort ongemakken hebben we ook steeds minder te maken."

Door alle technologische veranderingen is Bottomline in staat met relatief weinig mensen meer werk te verzetten. ,,Vroeger deden ketens van tankstations dit werk zelf; nu geven ze het makkelijker uit handen. Het gemiddelde tankstation stuurt ons elk uur data door over de voorraad. Voorheen gebeurde dat vaak maar eens per dag of week. Wij gaan toe naar nog meer geautomatiseerde oplossingen doordat de kwaliteit van mobiel internet steeds beter wordt."