Nieuws Actueel

Conceptstore lokt online klant naar de winkel

Van onze redactie 16 juni 2015

Image 5005592

Een megawinkel waar je terecht kunt voor servies, boeken, kleding en een lunch kennen we al lang in Nederland. Conceptstores zijn eigenlijk ook zulke warenhuizen, maar dan voor een specifieke doelgroep en op kleine schaal. Een warenhuis 2.0 kun je zeggen. ,,De kracht van een conceptstore is dat de passie van de eigenaar doordringt in de hele winkel," zegt citymarketeer Eduard Dirkzwager.Wie binnenloopt bij Daens aan de Korte Minrebroederstraat in de stad, krijgt meteen een verklaring voor het succes. Je ziet een koffiehoek waar jonge mensen zitten te werken terwijl ze een latte macchiato nuttigen. Géén fantasieloze inrichting, maar een ruimte met stoere materialen als ijzer, gecombineerd met beton en glas.Daens heeft geen webshop: de zaak houdt de voorraad klein om exclusiviteit te bieden. Ze openden laatst hun 'One Room', een hotelkamer waarin spullen uit de winkel staan. Alles sluit aan op het concept. In een conceptstore is oog voor details, het verhaal 'klopt', zegt Dirkzwager: ,,Conceptstores spelen in op wat klanten willen. Mensen kiezen bijvoorbeeld voor duurzaam. Ze weten wat ze eten, dragen, wat hun smaak, normen en waarden zijn. Conceptstores maken deze wereld voor hun klanten.''PoespasOok Freem bikes & coffee kiest daar bewust voor. Hun naam verraadt het al: ze verkopen fietsen én koffie. ,,Er is een overkill aan gangbare fietsmerken die ieder jaar nieuwe modellen uitspugen," zegt eigenaar Eric van Stuijvenberg. ,,Massa, waarbij te weinig wordt gekeken naar wat mensen mooi én fijn vinden." Dus bestaat het aanbod uit een handvol merken, lichte fietsen zonder poespas. ,,Dat is heel hip. In veel wereldsteden is de fiets een onderdeel van een lifestyle. Dat wil ik naar Utrecht brengen, waar hij nog te veel functioneel gebruikt wordt.''De combinatie met koffie vinden hij en zijn compagnon Arjan Douma niet gek. ,,Wij denken vanuit een idee en niet het vanuit het product. Fietsen en koffie zijn producten met emotie. Je vind het lekker of niet. Wij verkopen die emotie, klanten zien in onze winkel een verlengstuk van zichzelf."Volgens Dirkzwager zijn conceptstores geen eendagsvliegen. ,,De Nederlandse consument is gek op dit soort initiatieven. ,,Ook grote ketens brengen meer van het persoonlijke contact terug in de winkels."