Nieuws Actueel

‘Concurrentiekracht hoger op agenda EU’

Martijn Vervest 19 mei 2014

De Europese Unie moet na de verkiezingen van deze week de eigen concurrentiekracht veel hoger op de agenda zetten. De grenzen staan nu wagenwijd open voor vaak oneerlijke concurrentie en daar lijdt zeker ook de luchtvaartsector onder, aldus KLM-topman Camiel Eurlings in een gesprek met het ANP.Oplossing"Europa is tot nu toe te weinig een deel van de oplossing geweest en vaak zelfs te veel een onderdeel van het probleem", zei de oud-europarlementariër. "Wij gaan er de komende maanden vol in om competitiviteit bovenaan de agenda te krijgen van de nieuwe Europese Commissie. Het moet een topprioriteit worden."GroeiplannenEurlings wees op de groeiplannen van bijvoorbeeld de Noorse concurrent Norwegian, die goedkope vliegreizen van Europa naar de Verenigde Staten wil gaan aanbieden. Daarbij wil het Thais personeel inzetten dat werkt tegen Thaise arbeidsvoorwaarden. Ook prijsvechters als Ryanair liggen onder vuur om de manier waarop het personeel wordt behandeld.Race naar de bodem"Deze sociale race naar de bodem verstoort de concurrentiepositie op een dramatische manier", zei Eurlings. "Europa is nodig om tegendruk te geven en te zeggen: dit kan niet, wij willen dat het gelijk oversteken is." Maar in plaats daarvan sluit Brussel volgens de KLM-topman de ogen.DuurzaamEurlings wil ook dat Europa meer doet om de luchtvaart duurzamer te maken. Zo is volgens hem "nul voortgang" geboekt richting een zogeheten Single European Sky (SES) , waarbij vliegroutes beter op elkaar worden afgestemd. "Ze laten ons nog steeds 12 procent te ver vliegen", aldus de topman. En het is "eerder ondanks Europa" dat er schot zit in de discussies over emissierechten voor CO2.BiobrandstofOp het gebied van biobrandstof doet de EU wel "goede dingen", benadrukte Eurlings. Zo werkt Europa mee aan een reeks testvluchten naar Aruba en Bonaire waarbij één van de twee motoren van de gebruikte Airbus A330 deels op biobrandstof draait. De eerste vluchten waren afgelopen weekeinde.Lat moet hoger"Maar de EU mag de lat nog best wat hoger leggen", meent Eurlings. "Er zijn heel veel subsidies voor duurzame mobiliteit, maar daarvan gaat maar een heel klein deel naar de luchtvaart. De focus ligt erg op autobrandstoffen."