Nieuws Actueel
Connect Holland: een week lang brainstormen in een lab
Organisaties op het digitale vlak verder brengen, dat wil Connect Holland. Het liefst niet in één vergadering, maar een week lang in een speciaal lab. Dat schrijft het AD.

'Ik wilde hier bedden neerzetten, maar dat bleek praktisch toch niet haalbaar." Hier is de vijfde etage van een modern kantoorgebouw op de Rotterdamse Lloydpier. Op deze plek opende oprichter Jeroen Soeterbroek (37) van Connect Holland een jaar geleden zijn eigen 'laboratorium': het Connext Lab. Drie verdiepingen lager zitten zijn veertig collega's achter beeldschermen te werken aan de 'normale' opdrachten van het bedrijf. Geen rijen met computers, maar een lange bar inclusief loungestoelen en ruime vergaderruimtes met uitzicht over de pier. ,,Het best mogelijke huwelijk ontstaat niet na een of twee vergaderingen, dat duurt even. Daarom kunnen bedrijven hier alleen een volle week verblijven."
ComplexHet helpen van anderen op digitaal gebied zat er al vroeg in bij Soeterbroek. Op zijn tiende kocht hij zijn eerste modem en maakte hij zijn debuut op het internet. Op de studentenkamer werd de opgedane kennis uiteindelijk omgezet in iets concreets en richtte hij Connect Holland op. ,,Ik ben het bedrijf begonnen met het idee complexe digitale problemen op te lossen. Alleen heeft het woord complex in die achttien jaar een hele andere betekenis gekregen. In het begin hielp ik klanten met hun eerste internetaansluiting. Klinkt nu heel ongeloofwaardig, maar dat was toen ingewikkeld."
De uitdagingen die hij vandaag de dag met zijn collega's tegenkomt, zijn van een andere orde. Websites, apps of zelfs hele digitale systemen, het gaat iets verder dan alleen verbinding maken met het internet. ,,Wij beginnen als het echt ingewikkeld wordt. Dat kan van alles zijn." Niet alleen de werkzaamheden zijn erg divers, ook in het klantenbestand van Connect Holland is moeilijk een rode draad te ontdekken. ,,Van een vrijwilligersplatform voor de Belgische gemeente Gent tot werk voor een commerciële organisatie als Randstad. Het gaat ons om het vinden van de best mogelijke uitkomst en daarbij is het niet van belang wie die zoekt."
LaboratoriumHet liefst gaan Soeterbroek en zijn collega's die uitdagingen aan in hun eigen 'laboratorium', waarin medewerkers van Connect Holland én de klant(en) zich samen een week opsluiten. ,,Dat hebben we afgekeken van het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe. Daar kunnen medewerkers met een goed idee drie maanden in een garage gaan wonen." Soeterbroek erkent dat een week iets anders is dan drie maanden, maar hij vindt het effect vergelijkbaar. ,,Wij merken dat het resultaat na zo'n week veel concreter is dan na een aantal afzonderlijke heidagen of brainstormsessies. Tijdens die bijeenkomsten is er structuur, maar daarna ontbreken kaders en tijdslimieten, waardoor de focus toch verloren gaat. En als bedrijven er geen hele week voor over hebben, weet je dat het probleem niet groot genoeg is."
Daar blijken de klanten van Soeterbroek het mee eens te zijn. Om aan de groeiende hoeveelheid aanvragen te voldoen, opent hij binnenkort een tweede lab. ,,Daarnaast gaan we gewoon door met het andere werk en blijven we proberen de allerbeste in ons vak te worden. Natuurlijk willen wij ook geld verdienen, daar zijn we zeker niet vies van, maar het gaat er vooral om dat we met de allerbeste oplossingen voor problemen komen. Daar word ik gelukkig van."