Nieuws Actueel

Consument eet meer appels en peren

Van onze redactie 6 januari 2015

Consumenten aten dit najaar 20% meer Conference-peren, vergeleken met het gemiddelde in deze periode in de vorige 2 jaar. De stijgende consumptie geldt ook voor Elstar-appels, zij het in iets mindere mate. Dit blijkt dinsdag uit cijfers van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).

Prijs De hogere consumptie hangt voor een belangrijk deel samen met de lage prijs van het fruit, zegt de brancheorganisatie. Maar ook de vroege en ruime oogst vergeleken met voorgaande jaren speelde een rol. Tevens lijken consumenten positiever te staan tegenover Nederlands fruit sinds het verlies van de Russische afzetmarkt door de boycot. Dat genereerde veel media-aandacht voor de Nederlandse fruittelers, aldus NFO.

Voor de Elstar is de thuismarkt het belangrijkst, zo’n 80% van de productie wordt hier gegeten. Een 5e deel vindt z’n weg naar consumenten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.

Peren de grens over Van peren gaat daarentegen het overgrote deel van de productie (85%) de grens over. Tot de boycot was Rusland de voornaamste afnemer. In de afgelopen 3 jaar ging ongeveer een kwart van de uitvoer van de Conference naar dat land. Andere bestemmingen zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.

Dat consumenten dit seizoen vaker appels en peren van eigen bodem eten, helpt de gevolgen van een grote oogst en het wegvallen van een belangrijke exportmarkt op te vangen, zegt NFO. ,,Desondanks heeft de Ruslandboycot de Nederlandse fruitteelt tot nu toe al tientallen miljoenen euro’s gekost.''