Nieuws Actueel

Consument kiest voor sim-only

Martijn Vervest 24 juni 2014

Het aantal Nederlandse consumenten dat voor een zogeheten sim-only abonnement kiest in plaats van de duurdere variant met toestel, is in het eerste kwartaal van dit jaar verder toegenomen. Dat maakte onderzoeksbureau Telecompaper dinsdag bekend.Het aandeel zogeheten sim-only gebruikers in Nederland groeide in de eerste 3 maanden van dit jaar naar 47 procent (ongeveer 9,5 miljoen abonnementen). In dezelfde periode vorig jaar was dat 41 procent. Circa 60 procent van deze groep kocht zijn abonnement online.VoorafEen derde van de sim-only gebruikers betaalt zijn telefoonkosten vooraf, ofwel prepaid. Het totale aandeel prepaidaansluitingen is een kwart van het totaal aantal mobiele abonnementen in Nederland. De overige driekwart is 'postpaid', waarbij de abonnementskosten maandelijks worden betaald. De verhouding tussen beide vormen van betalen is daarmee in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk gebleven.Via internetDe helft van alle mobiele postpaid-pakketten is via het internet gekocht, een stijging van 6 procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal in 2013.