Nieuws Actueel

Consument van kastje naar de muur gestuurd

Lotte Grimberg 30 juli 2015

Webshop bezorgen

Consumenten voelen zich nog altijd vaak van het kastje naar de muur gestuurd door verkopers, als zij vragen of opmerkingen hebben over gekochte producten. Om van het gedoe af te zijn, overwegen veel consumenten om reparaties dan maar zelf te betalen of om een geheel nieuw product te kopen.

Dat is het beeld dat toezichthouder ACM heeft gekregen uit de vele telefoontjes en e-mails van consumenten, die binnenkomen via consumentenloket ConsuWijzer.

In het eerste halfjaar ontving de ACM via het loket ruim 29.000 meldingen, werd donderdag bekendgemaakt. Het waren er wel minder dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de ACM 32.650 meldingen kreeg.

KlachtenNet als afgelopen jaren gingen ook dit halfjaar de meeste vragen en klachten over garantie op bepaalde diensten of producten. Ook waren veel mensen het niet eens met bepaalde rekeningen die zij moesten betalen. Het blijkt dat consumenten vaak niet weten waar ze precies recht op hebben, waardoor zij eerder geneigd zijn het erbij te laten zitten.

Er kwamen vooral veel meldingen binnen over telecombedrijven, energiebedrijven en winkels voor elektronica en huishoudelijke apparaten. Wat daarbij opvalt is dat er steeds minder wordt geklaagd over ongewenste telefonische verkoopgesprekken.

De ACM ondernam afgelopen maanden diverse stappen naar aanleiding van de ontvangen meldingen. Zo zijn sportscholen aangesproken op door hen gehanteerde onsportieve voorwaarden. En webwinkels in de modebranche kregen ervan langs omdat zij consumenten niet goed informeerden over de regels voor terugbetaling bij het terugzenden van kleding binnen de wettelijke bedenktermijn.