Nieuws Actueel

Consumentenbond: veel webwinkels laks met terugbetalen

Van onze redactie 25 november 2014

De belangenorganisatie bestelde bij 211 webwinkels producten en stuurde die binnen 2 weken terug. Ruim 31% van de onlineretailers stortte het aankoopbedrag niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terug op de rekening van de klant. 15 winkels maakten zelfs helemaal niets over. Bovendien bleek de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te kloppen.

Bezorgkosten Naast het aankoopbedrag hebben consumenten, wanneer zij de complete bestelling terugsturen, recht op terugbetaling van de eventuele bezorgkosten. 39% de onderzochte webwinkels laat dat echter na, aldus de Consumentenbond.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat weten te gaan optreden tegen webshops die consumenten niet volledig of niet tijdig terugbetalen als zij hun aankoop annuleren. De toezichthouder zal zich hierbij focussen op de modebranche. Daar worden relatief veel gekochte producten (35%) teruggestuurd, bijvoorbeeld omdat de maat niet goed is of omdat de kleding toch anders valt dan verwacht.

Boete Bedrijven riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding. ,,Het recht om kosteloos te annuleren is een van de belangrijkste uitgangspunten bij kopen via internet'', benadrukt ACM-bestuurslid Anita Vegter.

Vooral kleinere webwinkels gaan vaak de fout in, komt naar voren uit het onderzoek van de Consumentenbond. Klauterkabouter.nl bijvoorbeeld, deed er liefst 86 dagen over om het geld terug te storten. Maar ook grote ketens verzaken, zoals elektronicaketen Redcoon (61 dagen) en kledingwinkel Bonprix (57 dagen) waren laat. Koffiegigant Nespresso retourneerde het geld niet, maar zette het verschuldigde bedrag als 'tegoed' op een account, zonder de besteller daarvan op de hoogte te stellen. Na een herinnering van de Consumentenbond werd het geld alsnog overgemaakt. Van Yves Rocher kwam helemaal geen geld retour. Hier was sprake van ,,een menselijke fout'' werd de bond door het bedrijf te kennen gegeven.