Nieuws Actueel

Consumentengedrag in de decembermaand

Niek Leermakers, Tiendeo 22 december 2015

Kerstaankopencadeaumeestpopulaironline1065

Kleding, tablet’s en laptops: dit zijn de cadeau’s die bovenaan de verlanglijstje voor deze Kerst staan. Volgens een enquête onder gebruikers van Tiendeo.nl, zijn de productcategorieën mode en elektronica veruit het populairst in 2015.

Deze resultaten bevestigen de trends die we vorige kerst, in 2014, zagen. Ook in dat jaar werden folders met mode en elektronica veruit het meest geraadpleegd op Tiendeo.nl en andere Tiendeo-websites. Catalogi gerelateerd aan kleding,schoenen en accessoires stonden bovenaan de lijst, terwijl meer dan de helft van de shopper ook geïnteresseerd waren in elektronica.

Daarnaast worden folders van grote supermarktketens in December meer geraadpleegd dan in de rest van het jaar. Blijkbaar hebben families een gevarieerd en feestelijk kerstdiner hoog in het vaandel staan.

Een andere reden voor deze trend is dat supermarkten hun assortiment steeds meer uitbreiden. Waar je een paar jaar geleden nog hoofdzakelijk voor eten naar de supermarkt ging, kun je er nu zelfs elektronica of tuinstoelen kopen. Hierdoor winkelen er steeds minder mensen bij speciaalzaken en kiezen ze bij het doen van hun kerstinkopen vaker voor supermarkten of warenhuizen. Dit verklaart dat lezers van online reclamefolders zeer geïnteresseerd zijn in producten als gadgets en speelgoed, maar deze producten niet in folders van speciaalzaken raadplegen.

In december 2014 steeg het totale bezoekersaantal van Tiendeo met 66% in vergelijking met december 2013. Maar belangrijker nog, de manier waarop consumenten online reclamefolders lezen veranderde afgelopen jaar enorm. Mobiele apparaten hebben laptop’s en desktopcomputers verdrongen als dé methode om online naar aanbiedingen te zoeken. Tijdens de kerstperiode vorig jaar waren tablet’s en smartphones de koplopers met 63% van de bezoeken, terwijl een jaar daarvoor (2013) laptop’s en desktop’s nog de lijst aanvoerden met 56 procent.

Dankzij smartphones en tablet’s hoef je niet meer vooraf thuis alle research te doen. Ook ín de winkel raadpleeg je nu eenvoudig alle aanbiedingen. Als we het onderzoek van RhythmOne mogen geloven, dan gebruikt 52% van de consumenten hun mobiele telefoon als informatiemiddel tijdens het doen van de kerstinkopen. Shoppers raadplegen hun smartphones om er achter te komen welke producten in de aanbieding zijn en bij welke winkel ze het voordeligst uit zijn.

Daarom surfen consumenten niet alleen het internet af om de promoties van hun favoriete winkels te bekijken. Nu willen shoppers ook alle informatie direct bij de hand hebben. Waar ze ook zijn. Mobiele shopping apps spelen dan ook een belangrijke rol in deze context en worden door consumenten zeker op waarde geschat.