Nieuws Actueel

Craze: alle evenementen in een feed

Martijn Vervest 17 juni 2015

Craze party groot

De vandaag gelanceerde app Craze geeft gebruikers gepersonaliseerde suggesties voor evenementen in een feed. Up-to-date blijven met wat er zoal gebeurt in de stad is niet altijd makkelijk. Craze lost dit op door alle relevante informatie op één plek samen te brengen en boekbaar te maken, zodat gebruikers gekoppeld worden aan de juiste events. En andersom."Ik was lang op zoek naar een manier om te ontdekken wat voor events er om me heen plaatsvinden. Het probleem is namelijk dat de informatie heel gefragmenteerd is en daarbij is het enorm tijdrovend om door alle verschillende bronnen te gaan. Aan de andere kant zijn de juiste doelgroepen lastig te vinden voor organisatoren. Craze maakt de juiste match tussen vraag en aanbod op dit gebied", aldus George Stoyanov, CEO & Co-Founder van Craze.Voor de gebruikerGebruikers kunnen bij het instellen van hun profiel een aantal categorieën kiezen, vervolgens krijgen gebruikers op basis van hun persoonlijke voorkeuren suggesties voor evenementen. Deze feed kan verder verrijkt worden door vrienden, iconen en clubs volgen. Het door Craze ontwikkelde algoritme zorgt dat de suggesties accuraat en up-to-date zijn en overzichtelijk in een ‘eventfeed’ worden weergegeven.TicketsNadat gebruikers een evenement hebben geselecteerd kunnen ze in-app tickets aanschaffen. Worden deze niet in-app aangeboden, dan kunnen zij Craze de opdracht geven om te zoeken waarna Craze aangeeft hoe ze het snelst en makkelijkst aan een ticket kunnen komen. Eventueel via derden als Ticketswap en bijvoorbeeld Tickettack.AanbiedersVoor evenementorganisatoren biedt Craze de mogelijkheid heel precies te targetten op bepaalde doelgroepen. Zo kunnen venues in de spotlights staan van een specifieke categorie. Daarmee kan Craze organisatoren aanzienlijk helpen besparen op hun marketingbudget, zonder af te doen aan het resultaat. Craze kan het betreffende evenement onder de gewenste doelgroep pushen door op basis van profieleigenschappen als geslacht, leeftijd, voorkeuren en locatie actief het event hoger op de feed te plaatsen. Zo krijgt de organisator het publiek dat hij zoekt en het publiek een bij hem of haar passende avond.PilotCraze bestaat al een jaar en is opgericht in Sofia, Bulgarije. Daar heeft de startup een investering ontvangen van LAUNCHub van 100.000,-. Vrijwel direct is het bedrijf naar Amsterdam gekomen om verder te ontwikkelen. Mede door de levendige scene hier en de hoge smartphone penetratie. Twee maanden lang heeft Craze in Nederland gewerkt onder de naam Clusterize en van ruim 400 Nederlandse bèta-testers feedback ontvangen. Daarbij heeft Craze bij de lancering een up-to-date database van ruim 1 miljoen events. Wereldwijd heeft Clusterize, de voorganger van Craze 10.000 gebruikers, waarvan er 2400 maandelijks actief zijn.