Nieuws Actueel

Creatieve Campus als banenmotor

Van onze redactie 5 december 2014

Projectmanager Joep van Aaken stond vijf jaar terug namens de gemeente Enschede aan de basis van het bedrijventerrein, dat in de volksmond CeeCee wordt genoemd. Nog altijd is hij overtuigd van de plannen die destijds gepresenteerd werden. ,,Clustering van bedrijven heeft een meerwaarde. Je ziet dat de creatieve bedrijven die hier zitten steun hebben aan elkaar, vaak samenwerken voor grote opdrachtgevers.”

Kansen voor de toekomst

Van Aaken hoopt dat het bedrijventerrein in de toekomst verder kan uitbreiden. ,,Als gemeente zien we regelmatig plannen voorbij komen van ondernemers die hier iets willen. Vaak krijgen ze het financieel niet rond. En dan denk ik: er is kapitaal genoeg in Twente, er zijn allerlei investeringsfondsen. Die zouden best meer aandacht voor deze branche mogen hebben. Dit is een kansrijk deel van de werkgelegenheid van de toekomst.”

Eén van de eerste bedrijven die zich in 2009 op de Creatieve Campus vestigde was TriMM. Directeur Marc Woesthuis kan zich de reacties nog herinneren. ,,Je gaat toch niet als creatieve bedrijven allemaal bij elkaar zitten? Dan word je een soort autoboulevard!”, blikt Woesthuis terug.

Samenwerking leidt tot succes

Het tegendeel is inmiddels bewezen. De concentratie van de bedrijven op één plek zorgt voor succes. ,,We zitten allemaal in dezelfde branche, doen ook veel dezelfde dingen, maar hebben allemaal onze eigen sterke kanten. En dus doen we regelmatig dingen samen. De een is goed in het design van websites, de ander in de zoekmachinevriendelijkheid, de volgende in de koppeling met sociale media. Voor grote klanten ben je allemaal afzonderlijk te klein, maar door samen te werken kun je toch heel grote opdrachten aannemen.”

Een voorbeeld van de samenwerking is de manier waarop CeeCee-bedrijven TriMM, GriDD en Present Media aan een wereldwijde campagne voor NXP Semiconductors werkte, een wereldspeler op de markt van halfgeleiders. Daarnaast weet ook het regionale bedrijfsleven het bedrijventerrein te vinden. Zo maakte TriMM een webwinkel voor Grolsch. Squal ondersteunde online de introductie van nieuwe Vredesteinbanden. En Buro Blink hielp de Muziekschool Twente aan een heel nieuwe uitstraling onder de naam ‘Kaliber’.

Foto: TriMM, het bedrijf van Marc Woesthuis en Kathy van Eijkelenburg, is één van de bedrijven op de Creatieve Campus. (Lars Smook)