Nieuws Actueel

Crisis Rusland laat zich voelen

Van onze redactie 17 december 2014

Door de waardedaling van de roebel als gevolg van de westerse sancties en de dalende olieprijs wordt het leven in Rusland zienderogen duurder. De 144 miljoen Russen zijn bij de aanschaf van hun levensbehoefte voor een groot deel afhankelijk van buitenlandse bedrijven. Juist die producten naderen het niveau dat ze voor de gewone Rus te duur dreigen te worden.

Bedrijven verhogen hun prijzen om de waardedaling te compenseren. Apple is inmiddels gestopt met de onlineverkoop van de nieuwste iPhones vanwege de waardeschommeling van de roebel. De daling van de roebel ten opzichte van de dollar zorgt ervoor dat de smartphone nu omgerekend voor 585 dollar kan worden aangeschaft, terwijl deze bij de lancering nog voor 847 dollar over de toonbank ging. Om de daling te compenseren verhoogde het concern de prijs voor de iPhone 6 drie weken geleden nog met 25 procent.

McDonald's

Ook fastfoodketen McDonald's verhoogde onlangs de prijzen. De stijging is evenwel niet voldoende de daling van de roebel te compenseren. De prijs voor een Big Mac daalde omgerekend van 1,77 dollar naar 1,35 dollar per stuk. Ook automaker Renault heeft de prijzen voor zijn auto's verhoogd. Gemiddeld stegen de prijzen van Renault sinds november met 8 procent. Ook de Chinese automaker Geely krikte de prijzen op net als de Luxemburgse cosmeticawinkel Oriflame Cosmetics.

Eerder draaide modeketen Zara de winkel in Moskou al op slot en ook Media Markt dat sinds 2006 in Rusland actief is, ervaart de gevolgen van de crisis. In sommige winkels wordt de winkeloppervlakte verkleind. De Duitse retailer Metro stelde onlangs een beursgang van de Russische tak voor onbepaalde tijd uit, omdat ,,een listing nu weinig zin" heeft, zo meldde het bedrijf.

Ondanks de crisis blijven de bedrijven Rusland trouw. ,,Rusland is ook een te grote markt om te negeren", stellen marktanalisten. ,,Maar plannen voor investeringen zijn voorlopig in de ijskast gezet."

EPA