Nieuws Actueel

CROWDF€ST: 4000m2 aan crowdfunding

Rik Nizet 25 augustus 2015

Crowdfunding man 335

Met duizenden tegelijk investeren in de nieuwste projecten van tientallen ondernemers en creatieven. Met de opkomst van het populaire crowdfunding kon dat afgelopen jaren al online, maar tijdens CROWDF€ST kan het voor het eerst ook offline. Op vrijdag 25 en zaterdag 26 september laten start-ups, kunstenaars, professoren, muzikanten, koks en andere makers de festivalgangers hun nieuwste ideeën zien en ervaren. Festivalgangers krijgen de kans om – vanaf een paar euro – te investeren in de ideeën waarin ze geloven.

CROWDF€ST wordt georganiseerd door crowdfunding adviesbureau Douw&Koren en StartupAmsterdam, en vormt de finale van de Amsterdam Capital Week. Tijdens CROWDF€ST wordt maar liefst 4000 m2 in en rond eventlocatie B.Amsterdam omgebouwd tot crowdfunding festival. Foodtrucks worden binnengereden, podia bezet door opkomende artiesten, een professor presenteert zijn nieuwste hersenonderzoek door ter plekke een brein te ontleden en start-ups laten hun nieuwste ideeën zien. De investerende bezoeker proeft in ruil voor zijn of haar investering de nieuwste hapjes en drankjes, krijgt een VIP-kaartje voor een voorstelling, een privé-lezing, een must-have gadget nog voor het in de winkels ligt of rente op de lening.

Investeren kan met een paar euro, maar ook met grote bedragen. "Bij dit festival is de crowd de baas. Bezoekers genieten niet alleen van een uniek festival, maar bepalen via LIVE crowdfunding ook samen welke ondernemers en creatieven door kunnen gaan met hun plannen", legt festivaldirecteur Simon Douw uit. Organisator Douw&Koren plaats het festival in een bredere ontwikkeling. "Met dit festival roepen we op tot een ‘echte’ economie, waarbij er een directe relatie is tussen de gever of investeerder en de ondernemer of creatief. Geen ingewikkelde producten, bestuurders of bonussen. Jij bepaalt zelf waar jouw geld heen gaat, en plukt de vruchten als het project slaagt", licht oprichter Gijsbert Koren toe.

Capital Week"Wat crowdfest doet voor de stad is niet alleen vernieuwend, het voegt ook echt iets toe aan onze economie. De impact van crowdfunding op startups neemt toe, steeds vaker krijgen ondernemers juist op die manier een belangrijk deel van hun financiering rond. Ik ben er trots op dat Amsterdam wereldwijd voorop loopt met crowdfunding. Dit evenement is daarmee de perfecte afsluiting van onze Capital Week", vertelt Kajsa Ollongren, wethouder Economie, Amsterdam.

Bij crowdfunding legt een grote groep mensen ieder een klein bedrag in om een project of onderneming te financieren. In 2014 werden er in Nederland meer dan 2000 campagnes succesvol gefinancierd en werd er in totaal 63 miljoen euro opgehaald.

CROWDF€ST vindt plaats tijdens de Amsterdam Capital Week. Van 23 tot 27 september 2015 zijn ruim 20 events erop gericht startups in contact te brengen met meer dan 500 investeerders. Angel investors, Venture Capitalists en startup accelerators open hun deuren op diverse locaties in de stad en zijn erop gericht kapitaal aan startups te verbinden.